PROJEKT EDUKACYJNY
OBCHODY ŚWIATOWEGO DNIA ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 14
IM. KSIĘDZA GRZEGORZA PIRAMOWICZA
W GDAŃSKU
Termin: 6 kwietnia 2018 r.
Cele:
- Zwiększenie wrażliwości i świadomości społecznej na temat autyzmu
- Wskazywanie uczniom społecznie wartościowych postaw - kształtowanie postawy tolerancji wobec innych ludzi
- Zintegrowanie działań wokół Światowego Dnia Świadomości Autyzmu (uczniowie, rodzice, nauczyciele)
- Kształtowanie umiejętności słuchania innych, rozumienia ich poglądów, a także umiejętności współpracy w grupie
- Doskonalenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w różnych sytuacjach komunikacyjnych
- Kształcenie umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł
- Rozwijanie zdolności podejmowania działań w różnych sytuacjach szkolnych
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w twórczej ekspresji plastycznej, literackiej i ruchowej
- Uczenie zgodnej pracy i zabawy
Adresaci:
Uczniowie klas 0-VII Szkoły Podstawowej nr 14 im. Księdza Grzegorza Piramowicza w Gdańsku uczestniczący w realizacji projektu Światowego Dnia Świadomości Autyzmu rozumianego jako wspólne przedsięwzięcie uczniów, rodziców i nauczycieli wielu przedmiotów.
Strategie pracy:
W/w projekt rozumiany jest jako działanie całej społeczności szkolnej. Zakłada pracę indywidualną i przedsięwzięcia grupowe. W ramach tych strategii proponje się metody ukierunkowane na aktywizację ucznia i stworzenie mu warunków do twórczego działania (np. prezentacja multimedialna, metody plastyczne, metody twórczego myślenia). W dniu 6 kwietnia 2018 r. symbolem solidarności z osobami cierpiącymi na zaburzenie autyzmu będzie kolor niebieski. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele ubierają się na niebiesko/z niebieskim akcentem.
Ocenianie:
Projekt zakłada działania służące celom edukacyjnym. Niektóre jego elementy wymagają szczególnego zaangażowania i uczniów. Aktywność ta powinna zostać dostrzeżona i odpowiednio oceniona przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów (j. polskiego, muzyki, plastyki, techniki, zajęć edukacji wczesnoszkolnej). Ocena dotyczy indywidualnych i grupowych działań uczniów.
Plan realizacji projektu:
1. Propagowanie wiedzy na temat autyzmu dziecięcego wśród uczniów klas 0- III poprzez m.in. wykonanie prac plastycznych i przygotowanie gazetek klasowych (1. tydzień kwietnia).
Odpowiedzialne: wychowawczynie klas
2. Propagowanie wiedzy na temat autyzmu dziecięcego wśród uczniów klas IV-VII. Przygotowanie prezentacji multimedialnej dla uczniów klas IV-VII przez uczennie klasy Vc: Maję Dargiewicz i Victorię Żuchowską (marzec/kwiecień).
Odpowiedzialna: Katarzyna Glińska
3. Udekorowanie korytarzy szkolnych z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu – świat widziany oczami dziecka autystycznego (Kim jestem?, Co czuję? Hasła nawołujące do tolerancji).
Odpowiedzialne: Patrycja Pawińska, Katarzyna Glińska
4. Wydanie kolejnego numeru gazetki szkolnej z artykułami uczniów o autyzmie. Zaprojektowanie i wykonanie koszulek dla Klubu Młodych Dziennikarzy przez rodziców (p. Żuchowską).
Odpowiedzialna: Katarzyna Glińska
5. Nawiązanie współpracy z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku (marzec).
Odpowiedzialne: dyrektor Ilona Orzechowska, Katarzyna Glińska
6. Występ szkolnego chóru w dniu 6 kwietnia 2018 r. podczas „Niebieskiej Olimpiady 2018” w Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Odpowiedzialna: Magdalena Lipka
7. Wykonanie gadżetów do fotobudki (marzec).
Odpowiedzialne: Monika Iwańciów, Katarzyna Glińska
8. Pomoc wolontariuszy (uczniów SP 14) przy stanowiskach „Niebieskiej Olimpiady 2018” w Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Odpowiedzialna: Justyna Sokołowska-Orzoł
Opracowanie: Katarzyna Glińska