Urząd Miejski w Gdańsku
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
Herb Miasta Gdańska
Informacja/Gdańskie Centrum Kontaktu:
tel: +48 58 52 44 500,
fax: +48 58 302 39 41,
e-mail: umg@gdansk.gda.pl
elek. skrzynka podawcza ePUAP:
/UMGDA/SkrytkaESP

Fundusz Młodzieżowy - podsumowanie edycji 2021 r.

 Od głowy strony
"Od głowy strony"
Fot. Fala Nowej Kultury

Gdański Fundusz Młodzieżowy (GFM) to:

  • 2103 uczestników wydarzeń
  • 127 złożonych wniosków w konkursie, z czego:
  • 60 dofinansowanych inicjatywy, w tym:
  • 48 projektów grup nieformalnych - w kwocie 700 zł
  • 12 projektów organizacji pozarządowych - w kwocie 7000 zł

“Jeśli chodzi o Gdański Fundusz Młodzieżowy, to najważniejszą wytyczną jest udział młodzieży w realizacji inicjatyw. Mogą oni być odbiorcami zajęć, uczestnikami wydarzeń, ale mogą także sami je realizować dla swoich rówieśników lub młodszych dzieci. Zdarza się, że do konkursu przystępuje kilka grup nieformalnych z jednej szkoły i organizują różne inicjatywy dla innych uczniów.” – wyjaśnia Katarzyna Huńko, koordynatorka GFM – „Dwa ostatnie lata to trudny czas dla wszystkich realizatorów projektów społecznych. Jest jednak pozytywna strona realizacji projektów w tak trudnych i nieprzewidywalnych warunkach. Wielu z tych, którzy zdecydowali się na realizację działań projektowych, wskazało, że dzięki temu nauczyli się nowych dla siebie rzeczy. Dla przykładu przejście na zdalny tryb realizacji np. warsztatów, wymusiło na realizatorach naukę posługiwania się nowymi narzędziami internetowymi - platformami do prowadzenia spotkań, formularzami internetowymi do przeprowadzania konkursów, programami graficznymi do tworzenia oprawy graficznej i prezentacji.”

Konieczność modyfikacji sposobu realizacji wielu projektów uczyła elastyczności, pomysłowości, kreatywności w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Pozytywne zakończenie projektów utwierdziło młodzież w przekonaniu, że potrafią działać i organizować efektywnie te działania w tak trudnych i nieprzewidywalnych okolicznościach, jakie przyniósł czas pandemii. Wielu z nich stwierdziło nawet, że po tym, czego doświadczyli w tym okresie, nie boją się już podejmować wyzwań projektowych i czekają na nowe konkursy, nawet jeśli mieliby realizować projekty w podobnych warunkach.

Czego dotyczą pomysły młodzieżowe ?

  • Inicjatyw młodzieżowych, czyli realizowanych przez młodych ludzi, którzy chcą zmienić coś w otaczającej ich rzeczywistości i działać prospołecznie. Mogą być skierowane do różnych grup wiekowych spośród lokalnych społeczności.
  • Edukacji nieformalnej jak np. pozaszkolne zajęcia skierowane do młodzieży, kształtujące określone umiejętności, postawy, wartości i wiedzę.

Wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, czyli chodzi tu o inicjatywy edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży, która napotyka na bariery środowiskowe, ekonomiczne, zdrowotne i inne, które znacząco utrudniają dostęp do pełnej oferty wysokiej jakości usług edukacyjnych.

Przykłady dofinansowanych inicjatyw w roku 2021:

Fundacja Fala Nowej Kultury -  Stworzenie przez gdańskie licealistki serii podcastów z udziałem specjalistów, dotyczących zdrowia psychicznego - osobowość narcystyczna, PTSD, różnice w wychowaniu dzieci przez pryzmat płci, zaburzenia odżywiania oraz stygmatyzacja osób ze względu na zaburzenia psychiczne. Organizacja cyklu warsztatów aktorsko-filmowych dla młodzieży z Gdańska w wieku 13-19 lat skupiających się na zagadnieniu ciałopozytywności w ogóle i swoich doświadczeniach z samoakceptacją zakończonych przygotowaniem scenariusza i nakręceniem ciałopozytywnego spotu.

Gdańskie Ratownictwo Wodne - Realizacja dla dzieci i młodzieży w wieku 7 - 18 lat cyklu działań edukacyjnych z zakresu profilaktyki bezpiecznej kąpieli w formie zajęć na świeżym powietrzu, obejmujących doskonalenie pływania, zasady bezpiecznej kąpieli, podstawy pierwszej pomocy, a także zapoznanie się z pracą i sprzętem ratowników w praktyce, prowadzonych przez doświadczoną kadrę.

Fundacja Rozwijamy Skrzydła - Przeprowadzenie dla młodzieży w wieku 13-26 lat cyklu warsztatów edukacyjno-terapeutycznych mających na celu przeciwdziałanie skutkom pandemii w znaczeniu psychologicznym i społecznym, takim jak depresja, postawy wycofania i rezygnacji, zachowania agresywne i autoagresywne, zmiana sposobu funkcjonowania rodziny, problemy z koncentracją przy nauce zdalnej. Uczestnicy stworzyli także grupy samopomocowe umożliwiające wsparcie rówieśnicze.

Grupa nieformalna - Kasztany w akcji - Zorganizowanie cyklu spotkań w Świetlicy pod Kasztanem w celu przygotowania i wysłania świątecznych kartek do osób, które podczas świąt mogą czuć się samotne – kombatantów wojennych oraz dla Domu Hospicyjnego Caritas w Sopocie.

Grupa nieformalna - Fani Lema-  Zorganizowanie szkolnego czytania twórczości Stanisława Lema przez chętnych nauczycieli i uczniów, z którego powstanie mini audioteka Lema.

Grupa nieformalna - Grupa Szkolny Klub Astronomiczny VLO - Zorganizowanie wydarzenia – gAstro pikniku na terenie V LO z udziałem eksperta w dziedzinie radioastronomii oraz przygotowanie stanowiska do obserwacji słońca z teleskopem newtonowskim

Katarzyna Huńko dodaje: „ Jest także druga strona konieczności funkcjonowania w zmienionej rzeczywistości – wyraźne pogorszenie się stanu psychicznego młodzieży. W tym miejscu słowa uznania należą się wszystkim tym organizacjom działającym na rzecz dzieci i młodzieży, które zareagowały błyskawicznie i przygotowały projekty wsparcia psychologicznego. Chciałabym szczególnie wyróżnić w tej kwestii Fundację Rozwijamy Skrzydła, która w swoim projekcie zaplanowała objęcie wsparciem psychologicznym 45 osób, natomiast w odpowiedzi na ogromną liczbę zgłoszeń, wsparciem tym objęła finalnie aż 201 osób, wykonując tym samym gigantyczną pracę, w większości wolontaryjnie. Co więcej, projekt ma swoja kontynuację w postaci samopomocowych grup wsparcia z opieką merytoryczną ze strony fundacji.”

Podobnie jak w przypadku innych funduszy, organizacje i osoby, które zrealizowały swojej inicjatywy doceniło możliwości integracji uczestników:

  • 97% ankietowanych wskazało na przydatność GFM dla zwiększenia poziomu integracji członków wewnątrz grupy/organizacji
  • 57% ankietowanych wskazało na zwiększenie poziomu integracji grupy/organizacji z podmiotami/osobami z zewnątrz.