Wykonawcy |
![]() |
Leipziger Streichquartett
Członkowie założonego w 1988 roku Leipziger Streichquartett studiowali z Amadeus Quartet, Gerhardem Bosse, Hatto Beyerle i Walterem Levinem. Otrzymali prestiżowe stypendia od Amadeus Scholarship i Foundation of Cultural Funds. Od tego czasu kwartet zdobył wiele międzynarodowych nagród, między innymi nagrodę na ARD Competition w Monachium, Busch Brothers Award w 1991 roku i Siemens Music Award w 1992 roku.
Leipziger Streichquartett występował w ponad 40 krajach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Północnej Afryce, Azji, Australii, Japonii i Izraelu. Zapraszany był na najważniejsze międzynarodowe festiwale, takie, jak: Berliner Festwochen, Bregenzer Festspiele, Schubertiade Hohenems, Schleswig-Holstein, festiwale w Gstaad, Montpellier, Bath, Brighton. Jako kwartet rezydujący uczestniczył w International European Festival of Stuttgart. Zespół występował z wieloma znanymi artystami: pianistami Christianem Zachariasem, Andreasem Staierem, klarnecistami Karlem Leisterem i Paulem Meyerem, wiolonczelistą Michaelem Sanderlingiem, altowiolistą Hartmutem Rohdem, oraz z "królem klezmerów", Giorą Feidmannem.
W 1991 roku Leipziger Streichquartett zainicjował własny cykl koncertowy "Pro quatuor". W ramach tej serii zespół planuje wykonać wszystkie kwartety smyczkowe pierwszej i drugiej szkoły wiedeńskiej w ciągu najbliższych lat w Gewandhaus Leipzig. Kwartet był także jednym z inicjatorów „Beethoven-Cycle”, w ramach którego w sezonie 1997/98 wiodące europejskie kwartety smyczkowe uczestniczyły w wykonaniu w ponad 15 miastach Europy wszystkich utworów Beethovena, przeznaczonych na kwartet smyczkowy.
Repertuar Leipziger Streichquartett obejmuje około 200 utworów 55 kompozytorów. Kwartet z powodzeniem wykonuje muzykę współczesną. Jako członek „Ensemble Avantgarde Leipzig", kwartet dzieli muzykę współczesną na tę najnowszą oraz tą, komponowaną między rokiem 1900 a 1940. W 1993 roku kwartet otrzymał nagrodę Schneider-Schott od miasta Mainz. Muzycy z Lipska byli pierwszymi wykonawcami kilku współczesnych kwartetów smyczkowych.
Leipziger Streichquartett zarejestrował wszystkie kwartety smyczkowe Franza Schuberta (zbiór na 9 płytach CD). Nagrania te zdobyły uznanie krytyki w Niemczech i za granicą. Nagrał także wszystkie kwartety smyczkowe Paula Dessau, Antona Weberna, Hansa Eislera i Theodora W. Adorno oraz kwartety Beethovena, Brahmsa i Mozarta - na kolejnych 20 płytach CD. Obecnie w trakcie montażu znajdują się wszystkie kwartety drugiej szkoły wiedeńskiej w wykonaniu Leipziger Streichquartett. Od 1992 roku zespół nagrywa swój szeroki repertuar na wyłączność niemieckiej wytwórni Dabringhaus und Grimm Music Productions.
Za wykonanie kwartetów smyczkowych op. 131 i 135 Beethovena Leipziger Streichquartett otrzymał w 1999 roku nagrodę Indie Award (w Atlancie w USA) w kategorii “zespół klasyczny”. W tym samym roku otrzymał też niemiecką “Echo Classic Award” za wykonanie kwintetu “Pstrąg” Franza Schuberta, w 2000 roku zaś tą samą nagrodę za płytę z “Kwartetami Pruskimi” Wolfganga Amadeusza Mozarta, uhonorowane także nagrodą Editor’s Choice pisma Gramophone.
Yuri Bashmet
Urodzony w r. 1953 w Rostowie nad Donem, uczęszczał do specjalnej szkoły muzycznej we Lwowie, którą ukończył w 1971roku. Następnie studiował w Konserwatorium w Moskwie pod kierunkiem prof. Wadima Borysowskiego i Fiodora Drużynina. W roku 1975 otrzymał altówkę Paolo Testori (Mediolan, 1758), na której gra do dziś. Już jako student zdobywał nagrody na międzynarodowych konkursach w Budapeszcie (1975, II nagroda ) i Monachium (1976, I nagroda). Uznano go wtedy za niezwykle utalentowanego. Jak napisała jedna z niemieckich gazet, „pod względem perfekcji wykonania i doskonałości brzmienia porównać go można jedynie z Dawidem Ojstrachem..." Jego repertuar obejmuje różne epoki i style. Swoje utwory dedykowali mu już tacy kompozytorzy współcześni jak A. Schnittke, G. Kanczeli, E. Denisow, A. Czajkowski czy S. Gubaidulina (łącznie 45 koncertów na altówkę). On sam dokonał aranżacji Tria smyczkowego A. Schnittkego na orkiestrę smyczkową (wydanej jako trio-sonata przez firmę Sikorski). Jego recitale solowe i koncerty, na których występuje z artystami tej miary co S. Richter, M. Rostropowicz, I. Stern, A. Mutter, czy G. Kremer gromadzą zawsze komplet publiczności. Jego nazwisko wiąże się też z pierwszymi w historii recitalami altówkowymi na najlepszych scenach świata, takich jak nowojorska Carnegie Hall, amsterdamska Concertgebauw, londyńskie Barbican Centre (London), Filharmonia Berlińska, mediolańska La Scala, oraz Wielkie Sale Koncertowe Konserwatorium w Moskwie i Fiharmonii Petersburskiej.
Yuri Bashmet współpracował z wieloma wybitnymi kompozytorami, takimi jak z R.Kubelik, S.Ozawa, G.Rożdiestwieński, Sir Colin Davis, J. Gardiner, M. Rostropowicz, W. Gergiew, S. Dutua, N. Marriner, M. Tilson Thomas, K. Mazur, B. Haitink, S. Rattle, N. Harnoncourt, Y. Temirchanow. Jako solista i dyrygent występował z najlepszymi orkiestrami symfonicznymi świata: z Orkiestrą Filharmonii Berlińskiej, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, New York Philharmonic, Bayerishe Rundfunk, San Francisco Symphony, Chicago Symphony, Boston Symphony, London Symphony, Radio France, Orchestra de Paris, Wiener Philharmonic itp. Uczestniczył w licznych festiwalach na całym świecie: Tanglewood (USA), Bordeaux, Menton (Francja), Bruksela (Belgia), Kuhmo, Mikkeli (Finlandia), Kreuth (Niemcy), Siena, Stresa, Sorrento (Włochy).
Jest dyrektorem artystycznym i jednym z organizatorów festiwali w Tours (Francja) i na Elbie (Włochy). Jest regularnym uczestnikiem cyklu Promenade Concerts in w londyńskiej Albert Hall. Yuri Bashmet organizuje i przewodniczy jury Międzynarodowego Konkursu Altówkowego w Moskwie, jedynej tego rodzaju imprezie w Rosji. Jest profesorem Konserwatorium Moskiewskiego i Honorowym Członkiem Londyńskiej Akademii Sztuk Pięknych; latem uczy na Academia Cidzana (Siena) oraz w Tours. Jest Przewodniczącym Międzynarodowego Konkursu Altówkowego im. L. Tertisa w Anglii, członkiem jury Konkursu Altówkowego w Monachium i paryskiej „Maurice Vie”. Najwyższym uznaniem dla talentu Y. Bashmeta było powołanie go na stanowisko dyrektora artystycznego moskiewskiego festiwalu „Grudniowe Noce”, kierowanego dotąd przez 17 lat przez genialnego S. Richtera. Yuri Bashmet mieszka i pracuje w Moskwie.
W 1992 roku Yuri Bashmet założył Moscow Soloists, z którym występuje na całym świecie. Zespół, złożony z czołówki młodych skrzypków koncertował w Moskwie, Atenach, Amsterdamie, Paryżu, i na BBC Promenade Concerts w Londynie. W 2003 roku występował w Barbican Centre. W grudniu 2002 roku Yuri Bashmet objął stanowisko głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Nowej Rosji.
Obecnie artysta nagrywa wyłącznie dla Deutsche Grammophon. Wśród jego ostatnio wydanych płyt znalazły się Concerto Gubaiduliny i Styx Kanceli (zdobyła nagrodę Diapason D’Or Award i była nominowana do Grammy Award w 2003 roku), a także Kwartet fortepianowy g-moll Nr 1 Brahmsa z Argerich, Kremerem i Maisky’m. Wśród płyt zarejestrowanych dla innych wydawnictw znalazły się aranżacje na altówkę i orkiestrę smyczkową Koncertu klarnetowego Brahmsa i Kwartetu Nr. 13 Szostakowicza, nagranego wraz z Moscow Soloists (Sony Classical) oraz Podwójny koncert na skrzypce i altówkę z Kentem Nagano i Halle Orchestra (Erato).
Vilnius Festival Orchestra
Pomysłodawcą Vilnus Festival Orchestra, złożonej z najlepszych młodych artystów litewskich jest Gintautas Kevisas, Dyrektor Artystyczny Vilnus Festival. Swój pomysł przedstawił Yuri Bashmet‘owi, który zgodził się zostać szefem artystycznym i dyrygentem Vilnus Festival Orchestra.
Członkowie orkiestry grali w orkiestrach Lithuanian National Symphony, Lithuanian State Symphony, Lithuanian National Opera and Ballet, Kremerata Baltica.
Vilnius Festival Orchestra specjalizuje się w szerokim repertuarze od baroku po współczesną muzykę litewską. Każdorazowo program orkiestry jest starannie dobierany i zawiera przynajmniej jedną światową premierę utworu współczesnego kompozytora litewskiego. Podczas swojego inauguracyjnego koncertu w czerwcu 2003 roku orkiestra wykonała światową premierę utworu Gintarasa Sodeika, a także Sinfonia Concertante W. A. Mozarta (z solistami Yuri Bashmetem i Nikolajem Znajderem), utwory Franza Schuberta i Benjamina Brittena. Wielki entuzjazm orkiestry i Yuri Bashmeta przyczynił się do niepowtarzalnej atmosfery tamtego wieczora i odbił się pozytywnym echem zarówno wśród publiczności jak i w oczach krytyki.
Przyszłe koncerty orkiestry zawierać będą występy z Julianem Rachlinem (urodzonym w Wilnie) oraz z Maestro Justusem Frantzem, który będzie obchodził 60 urodziny w Wilnie, mieście, z którym czuje się kulturowo i politycznie związany.
Vilnus Festival Orchestra uświetnia swoją obecnością wiele ważnych wydarzeń na Litwie i poza jej granicami, a także występuje na międzynarodowych festiwalach.
Członkowie założonego w 1988 roku Leipziger Streichquartett studiowali z Amadeus Quartet, Gerhardem Bosse, Hatto Beyerle i Walterem Levinem. Otrzymali prestiżowe stypendia od Amadeus Scholarship i Foundation of Cultural Funds. Od tego czasu kwartet zdobył wiele międzynarodowych nagród, między innymi nagrodę na ARD Competition w Monachium, Busch Brothers Award w 1991 roku i Siemens Music Award w 1992 roku.
Leipziger Streichquartett występował w ponad 40 krajach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Północnej Afryce, Azji, Australii, Japonii i Izraelu. Zapraszany był na najważniejsze międzynarodowe festiwale, takie, jak: Berliner Festwochen, Bregenzer Festspiele, Schubertiade Hohenems, Schleswig-Holstein, festiwale w Gstaad, Montpellier, Bath, Brighton. Jako kwartet rezydujący uczestniczył w International European Festival of Stuttgart. Zespół występował z wieloma znanymi artystami: pianistami Christianem Zachariasem, Andreasem Staierem, klarnecistami Karlem Leisterem i Paulem Meyerem, wiolonczelistą Michaelem Sanderlingiem, altowiolistą Hartmutem Rohdem, oraz z "królem klezmerów", Giorą Feidmannem.
W 1991 roku Leipziger Streichquartett zainicjował własny cykl koncertowy "Pro quatuor". W ramach tej serii zespół planuje wykonać wszystkie kwartety smyczkowe pierwszej i drugiej szkoły wiedeńskiej w ciągu najbliższych lat w Gewandhaus Leipzig. Kwartet był także jednym z inicjatorów „Beethoven-Cycle”, w ramach którego w sezonie 1997/98 wiodące europejskie kwartety smyczkowe uczestniczyły w wykonaniu w ponad 15 miastach Europy wszystkich utworów Beethovena, przeznaczonych na kwartet smyczkowy.
Repertuar Leipziger Streichquartett obejmuje około 200 utworów 55 kompozytorów. Kwartet z powodzeniem wykonuje muzykę współczesną. Jako członek „Ensemble Avantgarde Leipzig", kwartet dzieli muzykę współczesną na tę najnowszą oraz tą, komponowaną między rokiem 1900 a 1940. W 1993 roku kwartet otrzymał nagrodę Schneider-Schott od miasta Mainz. Muzycy z Lipska byli pierwszymi wykonawcami kilku współczesnych kwartetów smyczkowych.
Leipziger Streichquartett zarejestrował wszystkie kwartety smyczkowe Franza Schuberta (zbiór na 9 płytach CD). Nagrania te zdobyły uznanie krytyki w Niemczech i za granicą. Nagrał także wszystkie kwartety smyczkowe Paula Dessau, Antona Weberna, Hansa Eislera i Theodora W. Adorno oraz kwartety Beethovena, Brahmsa i Mozarta - na kolejnych 20 płytach CD. Obecnie w trakcie montażu znajdują się wszystkie kwartety drugiej szkoły wiedeńskiej w wykonaniu Leipziger Streichquartett. Od 1992 roku zespół nagrywa swój szeroki repertuar na wyłączność niemieckiej wytwórni Dabringhaus und Grimm Music Productions.
Za wykonanie kwartetów smyczkowych op. 131 i 135 Beethovena Leipziger Streichquartett otrzymał w 1999 roku nagrodę Indie Award (w Atlancie w USA) w kategorii “zespół klasyczny”. W tym samym roku otrzymał też niemiecką “Echo Classic Award” za wykonanie kwintetu “Pstrąg” Franza Schuberta, w 2000 roku zaś tą samą nagrodę za płytę z “Kwartetami Pruskimi” Wolfganga Amadeusza Mozarta, uhonorowane także nagrodą Editor’s Choice pisma Gramophone.
Yuri Bashmet
Urodzony w r. 1953 w Rostowie nad Donem, uczęszczał do specjalnej szkoły muzycznej we Lwowie, którą ukończył w 1971roku. Następnie studiował w Konserwatorium w Moskwie pod kierunkiem prof. Wadima Borysowskiego i Fiodora Drużynina. W roku 1975 otrzymał altówkę Paolo Testori (Mediolan, 1758), na której gra do dziś. Już jako student zdobywał nagrody na międzynarodowych konkursach w Budapeszcie (1975, II nagroda ) i Monachium (1976, I nagroda). Uznano go wtedy za niezwykle utalentowanego. Jak napisała jedna z niemieckich gazet, „pod względem perfekcji wykonania i doskonałości brzmienia porównać go można jedynie z Dawidem Ojstrachem..." Jego repertuar obejmuje różne epoki i style. Swoje utwory dedykowali mu już tacy kompozytorzy współcześni jak A. Schnittke, G. Kanczeli, E. Denisow, A. Czajkowski czy S. Gubaidulina (łącznie 45 koncertów na altówkę). On sam dokonał aranżacji Tria smyczkowego A. Schnittkego na orkiestrę smyczkową (wydanej jako trio-sonata przez firmę Sikorski). Jego recitale solowe i koncerty, na których występuje z artystami tej miary co S. Richter, M. Rostropowicz, I. Stern, A. Mutter, czy G. Kremer gromadzą zawsze komplet publiczności. Jego nazwisko wiąże się też z pierwszymi w historii recitalami altówkowymi na najlepszych scenach świata, takich jak nowojorska Carnegie Hall, amsterdamska Concertgebauw, londyńskie Barbican Centre (London), Filharmonia Berlińska, mediolańska La Scala, oraz Wielkie Sale Koncertowe Konserwatorium w Moskwie i Fiharmonii Petersburskiej.
Yuri Bashmet współpracował z wieloma wybitnymi kompozytorami, takimi jak z R.Kubelik, S.Ozawa, G.Rożdiestwieński, Sir Colin Davis, J. Gardiner, M. Rostropowicz, W. Gergiew, S. Dutua, N. Marriner, M. Tilson Thomas, K. Mazur, B. Haitink, S. Rattle, N. Harnoncourt, Y. Temirchanow. Jako solista i dyrygent występował z najlepszymi orkiestrami symfonicznymi świata: z Orkiestrą Filharmonii Berlińskiej, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, New York Philharmonic, Bayerishe Rundfunk, San Francisco Symphony, Chicago Symphony, Boston Symphony, London Symphony, Radio France, Orchestra de Paris, Wiener Philharmonic itp. Uczestniczył w licznych festiwalach na całym świecie: Tanglewood (USA), Bordeaux, Menton (Francja), Bruksela (Belgia), Kuhmo, Mikkeli (Finlandia), Kreuth (Niemcy), Siena, Stresa, Sorrento (Włochy).
Jest dyrektorem artystycznym i jednym z organizatorów festiwali w Tours (Francja) i na Elbie (Włochy). Jest regularnym uczestnikiem cyklu Promenade Concerts in w londyńskiej Albert Hall. Yuri Bashmet organizuje i przewodniczy jury Międzynarodowego Konkursu Altówkowego w Moskwie, jedynej tego rodzaju imprezie w Rosji. Jest profesorem Konserwatorium Moskiewskiego i Honorowym Członkiem Londyńskiej Akademii Sztuk Pięknych; latem uczy na Academia Cidzana (Siena) oraz w Tours. Jest Przewodniczącym Międzynarodowego Konkursu Altówkowego im. L. Tertisa w Anglii, członkiem jury Konkursu Altówkowego w Monachium i paryskiej „Maurice Vie”. Najwyższym uznaniem dla talentu Y. Bashmeta było powołanie go na stanowisko dyrektora artystycznego moskiewskiego festiwalu „Grudniowe Noce”, kierowanego dotąd przez 17 lat przez genialnego S. Richtera. Yuri Bashmet mieszka i pracuje w Moskwie.
W 1992 roku Yuri Bashmet założył Moscow Soloists, z którym występuje na całym świecie. Zespół, złożony z czołówki młodych skrzypków koncertował w Moskwie, Atenach, Amsterdamie, Paryżu, i na BBC Promenade Concerts w Londynie. W 2003 roku występował w Barbican Centre. W grudniu 2002 roku Yuri Bashmet objął stanowisko głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Nowej Rosji.
Obecnie artysta nagrywa wyłącznie dla Deutsche Grammophon. Wśród jego ostatnio wydanych płyt znalazły się Concerto Gubaiduliny i Styx Kanceli (zdobyła nagrodę Diapason D’Or Award i była nominowana do Grammy Award w 2003 roku), a także Kwartet fortepianowy g-moll Nr 1 Brahmsa z Argerich, Kremerem i Maisky’m. Wśród płyt zarejestrowanych dla innych wydawnictw znalazły się aranżacje na altówkę i orkiestrę smyczkową Koncertu klarnetowego Brahmsa i Kwartetu Nr. 13 Szostakowicza, nagranego wraz z Moscow Soloists (Sony Classical) oraz Podwójny koncert na skrzypce i altówkę z Kentem Nagano i Halle Orchestra (Erato).
Vilnius Festival Orchestra
Pomysłodawcą Vilnus Festival Orchestra, złożonej z najlepszych młodych artystów litewskich jest Gintautas Kevisas, Dyrektor Artystyczny Vilnus Festival. Swój pomysł przedstawił Yuri Bashmet‘owi, który zgodził się zostać szefem artystycznym i dyrygentem Vilnus Festival Orchestra.
Członkowie orkiestry grali w orkiestrach Lithuanian National Symphony, Lithuanian State Symphony, Lithuanian National Opera and Ballet, Kremerata Baltica.
Vilnius Festival Orchestra specjalizuje się w szerokim repertuarze od baroku po współczesną muzykę litewską. Każdorazowo program orkiestry jest starannie dobierany i zawiera przynajmniej jedną światową premierę utworu współczesnego kompozytora litewskiego. Podczas swojego inauguracyjnego koncertu w czerwcu 2003 roku orkiestra wykonała światową premierę utworu Gintarasa Sodeika, a także Sinfonia Concertante W. A. Mozarta (z solistami Yuri Bashmetem i Nikolajem Znajderem), utwory Franza Schuberta i Benjamina Brittena. Wielki entuzjazm orkiestry i Yuri Bashmeta przyczynił się do niepowtarzalnej atmosfery tamtego wieczora i odbił się pozytywnym echem zarówno wśród publiczności jak i w oczach krytyki.
Przyszłe koncerty orkiestry zawierać będą występy z Julianem Rachlinem (urodzonym w Wilnie) oraz z Maestro Justusem Frantzem, który będzie obchodził 60 urodziny w Wilnie, mieście, z którym czuje się kulturowo i politycznie związany.
Vilnus Festival Orchestra uświetnia swoją obecnością wiele ważnych wydarzeń na Litwie i poza jej granicami, a także występuje na międzynarodowych festiwalach.