Urząd Miejski w Gdańsku
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
Herb Miasta Gdańska
Informacja/Gdańskie Centrum Kontaktu:
tel: +48 58 52 44 500,
fax: +48 58 302 39 41,
e-mail: umg@gdansk.gda.pl
elek. skrzynka podawcza ePUAP:
/UMGDA/SkrytkaESP

Porady konsumenckie i instytucje udzielające pomocy

 

 

  • Reklamacja towaru

Z dniem 25 grudnia 2014r. weszły w życie nowe przepisy, regulujące prawa konsumenta i obowiązki przedsiębiorcy w przypadku sprzedaży towarów konsumpcyjnych oraz zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Do umów zawieranych od tej daty stosuje się przepisy Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego.

Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszła w życie kolejna zmiana - odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy oraz uprawnienia reklamacyjne konsumenta zostały przeniesione z Kodeksu cywilnego do Ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta i to one regulują kwestie reklamacji towarów, zakupionych od 01.01.2023 r.

Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, konsument może zgłosić reklamację do sprzedawcy z tytułu rękojmi (na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, w przypadku towarów zakupionych do 31.12.2022 r.), do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (na podstawie ustawy o prawach konsumenta w przypadku towarów zakupionych od 01.01.2023r.), albo do gwaranta z tytułu gwarancji, jeżeli została udzielona (najczęściej na podstawie wystawionej karty gwarancyjnej). Warto pamiętać, że to konsument dokonuje wyboru, z jakiego tytułu zgłasza reklamację i sprzedawca nie może mu w tej kwestii niczego narzucać.

Przepisy i zasady dotyczące reklamacji: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl