Zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawą z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe spór cywilnoprawny między konsumentem, a dostawcą usług telekomunikacyjnych oraz usług pocztowych, może być zakończony polubownie w drodze postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Postępowanie prowadzone jest na wniosek konsumenta po wyczerpaniu przez niego procedury reklamacyjnej u operatora.
Warto również wiedzieć, że zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne, jeżeli reklamacja usługi telekomunikacyjnej nie zostanie rozpatrzona przez operatora w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że ta reklamacja została uwzględniona. Taką samą sankcję wywołuje nieudzielenie przez operatora pocztowego odpowiedzi na reklamację lub odwołanie od niej w terminie 30 dni (par. 14 Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej).
W celu podjęcia postępowania pozasądowego należy dostarczyć do Delegatury Urzędu Komunikacji Elektronicznej w województwie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania konsumenta wniosek, zawierający dane stron sporu, opis problemu oraz kserokopie dokumentów potwierdzających stan faktyczny.
Szczegółowe informacje na ten temat, a także dane teleadresowe Delegatur UKE znaleźć można na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej.
Jak złożyć reklamację usługi telekomunikacyjnej?