Urząd Miejski w Gdańsku
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
Herb Miasta Gdańska
Informacja/Gdańskie Centrum Kontaktu:
tel: +48 58 52 44 500,
fax: +48 58 302 39 41,
e-mail: umg@gdansk.gda.pl
elek. skrzynka podawcza ePUAP:
/UMGDA/SkrytkaESP

Gdzie szukać pomocy?

PUNKTY BEZPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ W GDAŃSKU - nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie wraz z mediacją. Przysługują osobie fizycznej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc prawna skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą jest pomocą de minimis, a zatem podlega regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

UNIWERSYTECKIE PORADNIE PRAWNE- studenckie poradnie prawne działają na uniwersytetach i służą nieodpłatną pomocą prawną z zakresu prawa, doskonaląc przy tym proces kształcenia studentów. Nieodpłatna pomoc prawna świadczona jest zainteresowanym osobom fizycznym oraz organizacjom działających w sferze pożytku publicznego, które nie są w stanie pozwolić sobie na pomoc profesjonalnego pełnomocnika ze względu na trudną sytuację materialną.

WYKAZ RZECZNIKÓW KONSUMENTÓW: http://www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php

WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT INSPEKCJI HANDLOWEJ W GDAŃSKU
Ul. Marii Konopnickiej 4
80-240 Gdańsk
tel. (+48 58) 341 08 77
Wydział ds. Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich: tel.: (+48 58) 341 46 75
sekretariat@ihgd.pl
https://ihgd.pl/

Przy Inspekcji Handlowej działa również sąd polubowny.

Dodatkowo Inspekcja Handlowa jest organem kontroli przedsiębiorców - może kontrolować:
- placówki handlu detalicznego,
- jednostki handlu hurtowego,
- producentów artykułów przemysłowych,
- placówki gastronomiczne - restauracje, puby, kawiarnie itp.,
- przedsiębiorstwa i zakłady świadczące usługi dla ludności.

SPORY Z PRZEDSIĘBIORCAMI SPOZA POLSKI – siedziba przedsiębiorcy w Krajach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii
Europejskie Centrum Konsumenckie
https://konsument.gov.pl/

KLAUZULE NIEDOZWOLONE ORAZ NARUSZENIE ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
uokik@uokik.gov.pl
https://uokik.gov.pl/
Delegatura w Gdańsku
Ul. Podwale Przedmiejskie 30
80-824 Gdańsk
tel.: (+48 58) 301 51 75, 346 29 32
gdansk@uokik.gov.pl

USŁUGI TELEKOMUNIKACYJNE I POCZTOWE:
https://cik.uke.gov.pl/ – centrum informacji konsumenckiej
Urząd Komunikacji Elektronicznej
uke@uke.gov.pl
https://www.uke.gov.pl/

Delegatura w Gdyni
Ul. Kielecka 103
81-650 Gdynia
tel.: (+48 58) 621 94 18
gdynia@uke.gov.pl

DOSTAWA ENERGII ELEKTRYCZNEJ, CIEPŁA I GAZU:
Urząd Regulacji Energetyki
https://www.ure.gov.pl/
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
tel.: (+48 22) 244 26 36
drr@ure.gov.pl

Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie URE
koordynator@ure.gov.pl

Północny Oddział Terenowy w Gdańsku (obszar działania: woj. pomorskie i warmińsko-mazurskie)
Ul. Okopowa 7
80-819 Gdańsk
tel.: (+48 58) 350 71 01
gdansk@ure.gov.pl

UBEZPIECZENIA i FINANSE (np. banki, SKOK, TFI):
Rzecznik Finansowy


RZECZNIK PRAW PASAŻERA KOLEI
przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego

https://www.pasazer.gov.pl/
https://utk.gov.pl/

SPÓŁDZIELNIE MIESZKANIOWE
Członkowie spółdzielni mogą dochodzić swoich roszczeń od spółdzielni w trybie opisanym w statucie spółdzielni, a po wyczerpaniu tej drogi – przed sądem. W niektórych sprawach pomocy udzielić może Krajowa Rada Spółdzielcza, będąca naczelnym organem samorządu spółdzielczego.
https://krs.org.pl/

RZECZNIK PRAW PACJENTA

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym (kompetentnym) w sprawach ochrony praw pacjentów. Zadania Rzecznika określa Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
https://www.gov.pl/web/rpp/

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
https://bip.brpo.gov.pl/pl
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80 -748 Gdańsk

gdansk@brpo.gov.pl

PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
Porady prawne z zakresu prawa pracy udzielane są zarówno telefonicznie, jak i osobiście w Okręgowych Inspektoratach Pracy. Ich wykaz, jak również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania publikowane są bezpośrednio na stronie internetowej PIP:
https://www.pip.gov.pl/

Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku
https://gdansk.pip.gov.pl/

URZĄD OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
https://www.uodo.gov.pl/