- PORADY PRAWNE, POMOC - INSTYTUCJE
- Reklamacja towaru
Z dniem 25 grudnia 2014r. weszły w życie nowe przepisy, regulujące prawa konsumenta i obowiązki przedsiębiorcy w przypadku sprzedaży towarów konsumpcyjnych oraz zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Do umów zawieranych od tej daty stosuje się przepisy Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego.
Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszła w życie kolejna zmiana - odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy oraz uprawnienia reklamacyjne konsumenta zostały przeniesione z Kodeksu cywilnego do Ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta i to one regulują kwestie reklamacji towarów, zakupionych od 01.01.2023 r.
Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, konsument może zgłosić reklamację do sprzedawcy z tytułu rękojmi (na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, w przypadku towarów zakupionych do 31.12.2022 r.), do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (na podstawie ustawy o prawach konsumenta w przypadku towarów zakupionych od 01.01.2023r.), albo do gwaranta z tytułu gwarancji, jeżeli została udzielona (najczęściej na podstawie wystawionej karty gwarancyjnej). Warto pamiętać, że to konsument dokonuje wyboru, z jakiego tytułu zgłasza reklamację i sprzedawca nie może mu w tej kwestii niczego narzucać.
Przepisy i zasady dotyczące reklamacji: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
- Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość: Przepisy obowiązujące dla umów zawartych od 25 grudnia 2014r.
- Sprzedaż w modelu dropshipping
- Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
- Polubowne formy rozstrzygania sporów:
- Pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów konsumenckich (tzw. ADR, Alternative Dispute Resolution)
- Sądy polubowne przy Inspekcji Handlowej
- Polubowne formy rozstrzygania sporów w zakresie usług telekomunikacyjnych i pocztowych
- Polubowne formy rozstrzygania sporów w zakresie usług finansowych i ubezpieczeniowych
- Polubowne rozwiązywanie sporów dotyczących żywności
- Webinary, podcasty edukacyjne: Infolinia Konsumencka
- Klauzule niedozwolone
- Ostrzeżenia konsumenckie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Finanse, inwestycje, nieautoryzowane transakcje - informacje i porady Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Upadłość konsumencka
- Program Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych
- Zastrzeganie utraconych dokumentów