![]() |
Miejski Rzecznik Konsumentów adres korespondencyjny: |
Godziny przyjęć:
- poniedziałek - od 8:00 do 16:00
- środa - od 10:00 do 17:00
- czwartek - od 8:00 do 16:00
Ogólnopolska Infolinia Konsumencka tel.: 801 440 220, 22 290 89 16
Infolinia jest czynna w dni powszednie w godzinach 8:00-18:00. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej.
Pomoc w języku angielskim: Your rights in Poland – CONSUMER GUIDE
Pomoc w języku ukraińskim: Ваші права в Польщі – ПОСІБНИК ДЛЯ СПОЖИВАЧА
Miejski Rzecznik Konsumentów udziela konsumentom porad i informacji telefonicznie w godzinach pracy biura oraz - wyłącznie po wcześniejszym umówieniu - osobiście w swojej siedzibie.
Zalecamy korzystanie przede wszystkim z porad, zamieszczonych m.in. na naszej stronie oraz porad telefonicznych. Terminy wizyt osobistych prosimy ustalać telefonicznie pod numerem 58/323-70-11 w godzinach pracy biura. Przypominamy o obowiązku zakrywania ust i nosa podczas wizyty w Urzędzie.
Uwaga!
Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku udziela porad oraz podejmuje interwencje wyłącznie na rzecz mieszkańców Gdańska.
Mieszkańcy innych miast mogą uzyskać pomoc rzecznika konsumentów w swoim powiecie/mieście. Dane teleadresowe właściwego rzecznika można ustalić w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub korzystając z wykazu rzeczników publikowanego na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W celu uzyskania porady drogą elektroniczną, uprzejmie prosimy o kontakt z ogólnopolskim Konsumenckim Centrum E-porad pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl
Na adres mrk@gdansk.gda.pl można przesyłać uzupełnienia do złożonych już wniosków o interwencję bądź inne informacje, związane z prowadzoną w biurze sprawą konsumenta (pod tym adresem nie są udzielane porady konsumenckie).
Miejski Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą, mającym siedzibę w Polsce.
Zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, (…) prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
W jakich sprawach może pomóc Rzecznik?
Gdzie szukać pomocy? - adresy i telefony
Punkty Bezpłatnej Pomocy Prawnej w Gdańsku
Uniwersyteckie Poradnie Prawne
Dodatkowa pomoc prawna na drodze sądowej - Stowarzyszenie Aquila (zakładka "Prawo konsumenckie")
Reklamacja towaru
Z dniem 25 grudnia 2014r. weszły w życie nowe przepisy, regulujące prawa konsumenta i obowiązki przedsiębiorcy w przypadku sprzedaży towarów konsumpcyjnych oraz zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Do umów zawieranych od tej daty stosuje się przepisy Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego.
Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, możemy zgłosić reklamację do sprzedawcy z tytułu rękojmi (na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego), albo do gwaranta z tytułu gwarancji, jeżeli została udzielona (najczęściej na podstawie wystawionej karty gwarancyjnej). Warto pamiętać, że to konsument dokonuje wyboru, z jakiego tytułu zgłasza reklamację i sprzedawca nie może mu w tej kwestii niczego narzucać.
Przepisy i zasady reklamacji obowiązujące dla umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014r.
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
Przepisy obowiązujące dla umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014r.
Sprzedaż w modelu dropshipping
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Polubowne formy rozstrzygania sporów
- Sądy polubowne przy Inspekcji Handlowej
- Polubowne formy rozstrzygania sporów w zakresie usług telekomunikacyjnych i pocztowych
- Polubowne formy rozstrzygania sporów w zakresie usług finansowych i ubezpieczeniowych
- Polubowne rozwiązywanie sporów dotyczących żywności
- „Ultima Ratio” Pierwszy Elektroniczny Sąd Polubowny przy Stowarzyszeniu Notariuszy Rzeczypospolitej Polskiej - spory, wynikające z umów pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami, będącymi uczestnikami rynku finansowego, zakładami ubezpieczeń, operatorami telefonii komórkowej, operatorami telewizji kablowych, dostawcami mediów oraz podmiotami obracającymi wierzytelnościami wynikającymi z tych umów
Pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów konsumenckich (tzw. ADR)
Ubezpieczenia z funduszami inwestycyjnymi - działania UOKiK
Kredyty hipoteczne w CHF - kompendium wiedzy UOKiK
Program Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych
Zastrzeganie utraconych dokumentów
SMS-y Premium - komunikat UOKiK
Ostrzeżenia konsumenckie UOKiK
Przydatne formularze:
Zgłoszenie reklamacji w trybie rękojmi:
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa:
Wniosek o udzielenie pomocy do rzecznika konsumentów:
Wnioski o pomoc do rzecznika można składać:
- w formie elektronicznej poprzez ePUAP - link (jeżeli wnioskodawca posiada podpis elektroniczny lub potwierdzony profil zaufany, jako adresata należy wybrać Urząd Miejski w Gdańsku),
- skany odręcznie podpisanych wniosków z załącznikami można przesyłać również drogą elektroniczną na adres mrk@gdansk.gda.pl,
- osobiście (w Zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku: przy ul. Nowe Ogrody 8/12 punkt informacji - pok. 40, ul. Partyzantów 74 punkt informacji - pok. 103, ul. Wilanowska 2),
- wysyłając na adres korespondencyjny (ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk).
Do wniosku należy załączyć kserokopie wszystkich dokumentów, związanych ze sprawą, w szczególności umowy, zawartej z przedsiębiorcą oraz całości korespondencji reklamacyjnej. Prosimy w miarę możliwości o korzystanie z udostępnionego wyżej formularza wniosku o interwencję. Językiem, w jakim można składać wnioski oraz w jakim są prowadzone postępowania, jest język polski.
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH NA PODSTAWIE PRZEPISÓW PRAWA: