Zameldowanie na pobyt stały

Formularze do pobrania:

Rezerwacja wizyty:

Kliknij na ten link, aby przejść do Internetowej rezerwacji wizyty.

Złóż wniosek przez Internet:

Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z poniższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Złożona informacja musi być podpisana Profilem Zaufanym, podpisem osobistym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony druk meldunkowy „zgłoszenie pobytu stałego”, na którym właściciel lokalu lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu, swoim własnoręcznym, czytelnym podpisem potwierdził fakt pobytu osoby zgłaszającej zameldowanie (do czynności tej właściciel/podmiot nie może ustanowić pełnomocnika)
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu w oryginale.
    Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być:
    - umowa cywilno-prawna, w tym umowa nabycia lokalu zawarta w formie aktu notarialnego, umowa najmu mieszkania zawarta z jego właścicielem, w przypadku umowy najmu zawartej z inną niż właściciel mieszkania osobą (pośrednikiem, pełnomocnikiem właściciela) konieczne jest okazanie dokumentu lub jego kopii (umowy, pełnomocnictwa), z którego będzie wynikało uprawnienie do zawarcia umowy najmu w imieniu właściciela mieszkania,
    - wypis z księgi wieczystej,
    - umowa najmu mieszkania komunalnego wraz z ofertą (skierowaniem) do zawarcia umowy,
    - decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu (postanowienie o nabyciu spadku wraz z tytułem prawnym do lokalu jego spadkodawcy),
    - przydział spółdzielczego prawa do lokalu.
    Samodzielnym tytułem prawnym do lokalu nie jest: 
    -
    skierowanie (oferta) do zawarcia umowy najmu lokalu,
    - aneks do umowy najmu,
    - umowa o wybudowanie domu (mieszkania) tzw. umowa deweloperska,                                            
    - umowa zawarta z pełnomocnikiem (pośrednikiem) właściciela mieszkania,
    - decyzja podatkowa,
    - zawiadomienie o zmianie danych w księdze wieczystej,
    - postanowienie o nabyciu spadku, w którym sąd nie określił masy spadkowej,
    - zawiadomienie Wydziału Geodezji o ustaleniu adresu
    - akt poświadczenia dziedziczenia,
    - zgoda Obszaru Administracyjnego Gdańskich Nieruchomości na zamieszkanie osoby w określonym lokalu. 
    Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu należy okazać przy każdym, nawet kolejnym zameldowaniu, ponieważ organ meldunkowy nie przechowuje tego dokumentu ani jego odwzorowania.
  • dowód osobisty lub paszport
  • odpis skrócony aktu urodzenia dziecka w przypadku pierwszego zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • pełnomocnictwo (w przypadku osoby działającej z upoważnienia osoby meldującej się)
  • cudzoziemiec przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
  • obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej – ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak takiej możliwości - inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.

Opłata skarbowa:

- nie dotyczy -

Opłaty administracyjne:

Kwota Tytuł płatności  
17,00 zł za wydanie zaświadczenia w języku urzędowym Unii Europejskiej Zapłać

Opłatę tą należy wnieść za pośrednictwem:

  • Banków bądź Poczty (według obowiązujących cenników oraz taryf),
  • w o. Banku PEKAO S.A. mieszczących się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):
    • ul. Lastadia 2,
    • ul. Nowe Ogrody 8/12,
  • w opłatomatach mieszczących się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):

    • Milskiego 1,
    • Wilanowska 2,
    • Partyzantów 74,
    • Nowe Ogrody 8/12,
    • Żaglowa 11.
  • w placówkach Banku PEKAO S.A. świadczących obsługę Gminy Miasta Gdańska (bez dodatkowych opłat).

na rachunek bankowy:
Urząd Miejski w Gdańsku
80-803 Gdańsk ul. Nowe Ogrody 8/12

Nr konta:  71 1240 1268 1111 0010 3877 3603
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata za wydanie zaświadczenia w języku urzędowym UE")
Dowód wpłaty należy  dołączyć do wniosku.

Termin i sposób załatwiania:

Niezwłocznie

Miejsce złożenia dokumentów:

Zgłoszenie zameldowania w Zespołach Obsługi Mieszkańców możliwe jest bez konieczności wcześniejszego umawiania się na wizytę, jednakże z uwagi na wprowadzony w Polsce stan epidemii, Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. poz. 491), w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców i konieczność podjęcia działań ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa zaleca się wcześniejszą rezerwację wizyty przez internet lub pod numerem telefonu: 58 52 44 500.

 

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 1
ul. Partyzantów 74
80-254 Gdańsk
stanowiska 1,2,3,4
tel.: Gdańskie Centrum Kontaktu 58 52 44 500

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 3
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
stanowiska 12,13,14,15,16
tel.: 58 52 44 500

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 4
ul. Wilanowska 2
80-809 Gdańsk
stanowisko 4, 5
tel.: 58 52 44 500

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Spraw Obywatelskich
Urząd Miejski w Gdańsku
Referat Ewidencji Ludności
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
Tel.: 58 323 63 72; 323 66 75
E-mail: wso@gdansk.gda.pl

Tryb odwoławczy:

- nie dotyczy -

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2021r. poz.510 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz.2411 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r. poz.735 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U.z 2019r. poz.860)

Inne informacje:

Zgłoszenia zameldowania dokonuje osoba obowiązana do zameldowania się osobiście, w formie dokumentu elektronicznego lub przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, o której mowa w art. 33 §2 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkała.  W przypadku obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Cudzoziemiec nie będący obywatelem Unii Europejskiej obowiązany jest do zgłoszenia zameldowania najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia. Meldujący się jest zobowiązany do okazania dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu w oryginale przepisami ustawy o ewidencji ludności. Nie zwalniają go z tego obowiązku przepisy ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego. Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. Zgłoszenie zameldowania na pobyt stały w nowym miejscu pobytu stałego skutkuje wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca zameldowana na pobyt stały. Przy zgłoszeniu zameldowania na pobyt stały można wymeldować się z pobytu czasowego. Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie meldującej się zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały. Wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu wydanym w języku polskim na wniosek osoby zgłaszającej zameldowanie wydawane jest zaświadczenie w wybranym języku urzędowym innego państwa Unii Europejskiej. Zaświadczenie to podlega opłacie administracyjnej w wysokości 17,00 zł. 

Zaświadczenie o własnym zameldowaniu (w języku polskim) można również pobrać samodzielnie (bez opłaty) na stronie Ministerstwa Cyfryzacji (gov.pl) w zakładce Pobierz dokument o zameldowaniu.

W przypadku zgłoszenia zameldowania w mieszkaniu komunalnym wymagana jest zgoda właściciela lokalu na podnajem lub oddanie w bezpłatne używanie lokalu mieszkalnego w całości lub części. Wniosek w tej sprawie należy złożyć do zarządcy budynku.

Osoba zamieszkująca pod oznaczonym adresem, która nie może przedstawić potwierdzenia faktu jej zamieszkiwania w określonym lokalu, dokonanego przez właściciela, najemcę lokalu (brak tytułu prawnego do lokalu, lub odmowa potwierdzenia faktu zamieszkiwania w lokalu przez właściciela, najemcę mieszkania) wnosi podanie o zameldowanie decyzją administracyjną. Procedura w tym zakresie została opisana pod hasłem: „Zameldowanie na pobyt stały lub pobyt czasowy decyzją administracyjną”.

Informacje dot. rejestracji pobytu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin niebędących obywatelami państw Unii Europejskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz informacje dot. legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajdą Państwo w Biuletynie Informacji Publicznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Procedura w języku migowym

Z
Metryczka publikacji