Urząd Miejski w Gdańsku
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
Herb Miasta Gdańska
Informacja/Gdańskie Centrum Kontaktu:
tel: +48 58 52 44 500,
fax: +48 58 302 39 41,
e-mail: umg@gdansk.gda.pl
elek. skrzynka podawcza ePUAP:
/UMGDA/SkrytkaESP

Wniosek o ujęcie wyborcy w stałym obwodzie głosowania (wpisanie do rejestru wyborców)

Formularze do pobrania:

Obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi i obywatele Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Rezerwacja wizyty:

nie dotyczy 

Złóż wniosek przez Internet:

Wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców

Wymagane dokumenty:

Wniosek. W celu uprawdopodobnienia faktu stałego zamieszkiwania na terenie Gdańska konieczne jest złożenie wyjaśnień (załącznik do wniosku o wpisanie do rejestru wyborców) i okazanie dodatkowych dokumentów wskazanych w załączniku.

Załączenie tylko jednego z wymienionych przykładowo dokumentów w załączniku do wniosku  może być niewystarczające do pozytywnego rozpoznania wniosku. 

Opłata skarbowa:

nie dotyczy

Opłaty administracyjne:

nie dotyczy

Termin i sposób załatwiania:

Zameldowanie na pobyt stały jest obowiązkiem określonym w ustawie o ewidencji ludności. Zgłoszenie zameldowania na pobyt stały skutkuje wpisem do rejestru wyborców z urzędu. Wpisanie do rejestru wyborców na wniosek dedykowane jest wyborcom, którzy z jakiegoś powodu nie mogą zameldować się na pobyt stały w miejscu zamieszkania.

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć osobiście lub przez pełnomocnika, za pośrednictwem poczty albo na stronie gov.pl. Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania osoby do rejestru wyborców wydaje Prezydent Miasta w terminie 5 dni od dnia wniesienia wniosku, po sprawdzeniu, czy wyborca spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze gminy.
Wyborca wpisany do rejestru wyborców zostanie skreślony z rejestru wyborców w jego ostatnim miejscu stałego zameldowania (wpisania do rejestru wyborców).

Miejsce złożenia dokumentów:

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 1
ul. Partyzantów 74
80-254 Gdańsk
stanowiska 1,2,3,4
tel. Gdańskie Centrum Kontaktu: 58 52 44 500

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 3
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
stanowiska  12,13,14,15,16
tel.: Gdańskie Centrum Kontaktu  58 52 44 500

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 4
ul. Wilanowska 2
80-809 Gdańsk
stanowiska 5, 6, 7
tel.: Gdańskie Centrum Kontaktu 58 52 44 500

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Spraw Obywatelskich
Urząd Miejski w Gdańsku
Referat Ewidencji Ludności
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
tel.: 58 323 63 72; 323 66 75
e-mail: wso@gdansk.gda.pl

Tryb odwoławczy:

Skarga do Sądu Rejonowego wniesiona za pośrednictwem Prezydenta Miasta w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Sąd rozpoznaje skargę w postępowaniu nieprocesowym, w terminie 3 dni od dnia jej doręczenia. Od postanowienia sądu nie przysługuje środek prawny.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2408 z późn. zm.).

Inne informacje:

Rejestr wyborców obejmuje obywateli polskich zameldowanych na pobyt stały i wyborców wpisanych do rejestru na wniosek (część A). Obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi wpisywani są do rejestru wyłącznie na ich wniosek (część B).

Wpisu do rejestru wyborców wyborca dokonuje na stałe. Oznacza to, że wykreślenie z tego rejestru następuje na wniosek wyborcy, lub z chwilą zgłoszenia zameldowania na pobyt stały pod nowym adresem zamieszkania.

W części A, wyborcy zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały są wpisywani z urzędu.


Rejestr wyborców jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.

Wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 9 czerwca 2016 r. dotyczące problematyki "stałego zamieszkania"