Coraz więcej firm traktuje media społecznościowe jako ważny element komunikacji z otoczeniem. Małe firmy także tworzą swoje strony na portalach społecznościowych. Jednak samo posiadanie profilu nie wystarczy, aby budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Jak polskie MSP mogą w pełni wykorzystać możliwości mediów społecznościowych?
Według badania Deloitte „Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej” w sieci jest 16,7 mln Polaków, z czego prawie 45 proc. deklaruje, że codziennie korzysta z portali społecznościowych. Niemal co trzeci ankietowany przyznaje, że codziennie spędza czas na portalach video. W Polsce działa 1,67 mln firm. Profile w portalach społecznościowych ma ponad 5 proc. z nich, czyli ponad 70 tys. polskich firm i marek.
Akademia PARP wyszła naprzeciw polskim firmom MSP i przygotowała nowe szkolenie e-learning. Szkolenie „Media społecznościowe w biznesie” uczy marketingu społecznościowego oraz tzw. content marketingu, czyli budowania relacji z uczestnikami społeczności za pomocą atrakcyjnych treści.
Adresatami szkolenia są przedsiębiorcy i pracownicy firm MSP, którzy zastanawiają się nad obecnością w mediach społecznościowych swojej firmy. Zanim przystąpią do działania powinni uporządkować wiedzę na ten temat i dowiedzieć się jak ich firma może skorzystać na obecności w mediach społecznościowych.
Przedsiębiorcy nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami. Dowiedzą się też, jak odpowiednio reagować na negatywne opinie pojawiające się w tych mediach na temat swojej firmy.
- Często słychać opinie, że na obecności w mediach społecznościowych mogą skorzystać wyłącznie wielkie przedsiębiorstwa, globalne marki lub firmy technologiczne. Dzięki szkoleniu Akademii PARP uczestnicy przekonają się, że media społecznościowe mogą służyć również małym i średnim polskim firmom jako narzędzie marketingu i promocji. I to nie tylko tym, które zajmują się mediami czy Internetem, ale również małym firmom z innych branż - produkcyjnym, usługowym i handlowym – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Szkolenie „Media społecznościowe w biznesie” składa się z siedmiu modułów. W pierwszym module uczestnik przekonuje się, jak ważną i aktywną rolę pełnią w marketingu społecznościowym odbiorcy. Poznaje specyfikę polskich uczestników mediów społecznościowych.
Drugi moduł omawia rolę mediów społecznościowych w działalności przedsiębiorstwa. Uczestnik znajdzie odpowiedzi na pytania: Czy każda firma musi być obecna w mediach społecznościwych? Dlaczego powinna się tam znaleźć? Jaką ma przyjąć strategię?
Nie ma marketingu społecznościowego bez wciągających treści. Jak tworzyć angażujące treści? Czym charakteryzuje się język mediów społecznościowych? Na czym polega strategia content marketingowa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w module trzecim. W module czwartym uczestnicy dowiedzą się, jak skorzystać z obecności w wybranych popularnych serwisach społecznościowych.
Efektywna komunikacja w mediach społecznościowych omawiana jest w kolejnym module. Wyjaśnia on, kto może realizować strategię marketingu społecznościowego firmy, jak komunikować się w mediach i na forach, czy i jak angażować autorytety i osoby wpływowe do kampanii.
Moduł szósty przedstawia pomiar skuteczności marketingu społecznościowego, bez którego nie sposób maksymalizować korzyści z tego rodzaju działań. Ostatni moduł uczy zarządzania sytuacją kryzysową w mediach społecznościowych.
„Media społecznościowe w biznesie” to już 43 szkolenie e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 4 szkoleń m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.