Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Formularze do pobrania:

Rezerwacja wizyty:

- nie dotyczy -

Złóż wniosek przez Internet:

- nie dotyczy -

Wymagane dokumenty:

WSZYSTKIE WYMAGANE DOKUMENTY NALEŻY PRZEDŁOŻYĆ W ORYGINALE (z wyjątkiem potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia pojazdu OC). Pojazd podlega czasowemu wycofaniu z ruchu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji.

  • wypełniony formularz (druk) wniosku,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu, jeżeli była wydana,
  • tablice rejestracyjne
  • dowód osobisty (do wglądu),
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Uwaga! Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane:

  • samochody ciężarowe i przyczepy  o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5t;
  • ciągniki samochodowe;
  • pojazdy specjalne;
  • autobusy.

Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Właściciel pojazdu w celu przedłużenia okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu składa w organie rejestrującym wniosek o czasowe wycofanie z ruchu, do którego dołącza:

  • kartę pojazdu, jeżeli była wydana;
  • decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu

Po upływie czasowego wycofania z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu, oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.

Jeżeli w okresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu upłynął termin badania technicznego, właściciel pojazdu jest zobowiązany przedstawić zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.

Opłaty administracyjne:

  • 80,00 zł - wycofanie pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy,

W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu (48 miesięcy) opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:

  • 4,00 zł - od 3 do 12 miesięcy,
  • 2,00 zł - od 13 do 24 miesięcy,
  • 0,25 zł - od 25 do 48 miesięcy,

Opłata skarbowa:

Kwota Tytuł płatności  
17,00 zł w przypadku złożenia pełnomocnictwa Zapłać

Uwaga: nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Opłatę administracyjną i opłatę ewidencyjną należy uiścić za pośrednictwem:

  • Banków bądź Poczty (według obowiązujących cenników oraz taryf),
  • w o. Banku PEKAO S.A. mieszczących się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):
    • ul. Nowe Ogrody 8/12,
    • ul. Lastadia 2
  • w placówkach Banku PEKAO S.A. świadczących obsługę Gminy Miasta Gdańska (bez dodatkowych opłat):
    • ul. Cieszyńskiego 36,
    • ul. Garncarska 23
    • ul. Grunwaldzka 92/98,
    • ul. Ogarna 116,
    • ul. Uphagena 27,
    • ul. Rakoczego 17,
    • ul. Kołobrzeska 43,

      • w formie gotówkowej i bezgotówkowej w opłatomatach znajdujących się w Zespołach Obsługi Mieszkańców w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat i prowizji).
        • ul. Nowe Ogrody 8/12,
        • ul. Wilanowska 2,
        • ul. Milskiego 1,
        • ul. Żaglowa 11,
        • ul. Partyzantów 74.
  • kartą płatniczą bezpośrednio na stanowisku obsługi (prowizja 2 zł.),
  • za pośrednictwem portalu info-car.pl

W przypadku dokonywania wpłat, przed przybyciem do urzędu, m.in. przelewem lub za pośrednictwem Urzędu Pocztowego, prosimy o wyszczególnienie, w tytule opłaty: wysokości opłaty administracyjnej oraz wysokości opłaty ewidencyjnej.

na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Gdańsku
80-803 Gdańsk
ul. Nowe Ogrody 8/12

Nr konta dla opłaty ADMINISTRACYJNEJ I EWIDENCYJNEJ: 50 1240 1268 1111 0010 7094 9851
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata administracyjna w kwocie... za... + opłata ewidencyjna w kwocie..."). Dowód uiszczenia opłaty prosimy okazać przy złożeniu wniosku. Informujemy, że wymienione konto dotyczy tylko i wyłącznie opłat administracyjnych i ewidencyjnych oraz danej procedury urzędowej.

 Nr konta dla opłaty SKARBOWEJ: 31 1240 1268 1111 0010 3877 3935
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata skarbowa za pełnomocnictwo, numer rejestracyjny..."). Dowód uiszczenia opłaty prosimy okazać przy złożeniu pełnomocnictwa. Informujemy, że wymienione konto dotyczy tylko i wyłącznie opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwiania:

Niezwłoczne wydanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu  na wniosek osoby składającej wniosek.

Miejsce złożenia dokumentów:

Wniosek należy złożyć w urzędzie właściwym dla miejsca pobytu stałego, a w przypadku osoby prawnej w urzędzie właściwym dla miejsca jej siedziby. Mieszkańcy Gdańska wniosek składają w:

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 5
ul. Żaglowa 11
80-560 Gdańsk
stanowisko 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 2
ul. Milskiego 1
80-809 Gdańsk
stanowisko 1, 2, 3, 4, 5, 6,9, 10, 11

Informacja Referatu Rejestracji Pojazdów: tel.: 58 323 71 70
Informacja - Gdańskie Centrum Kontaktu: tel.: 58 52 44 500

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Komunikacji Urząd Miejski w Gdańsku - Referat Rejestracji Pojazdów
ul. Bernarda Milskiego 1
80-809 Gdańsk
sekretariat 58 323 71 67
e-mail: wk@gdansk.gda.pl

Tryb odwoławczy:

W przypadku wydania decyzji o odmowie czasowego wycofania pojazdu z ruchu przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Prezydenta Miasta Gdańska.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2355 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2130),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1840),
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencji Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 2546).
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 451).
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 2214).
  • Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1610).
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735).

Inne informacje:

W przypadku załączenia do wniosku dokumentów sporządzonych w języku obcym wymagane jest ich tłumaczenie na język polski wykonane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony. (Nie dotyczy: 1. Dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego w zakresie zawierającym oznaczenia kodów zastosowanych w tym dowodzie; 2. Świadectwa zgodności WE albo świadectwa dokuszczenia indywidualnego WE pojazdu).

Realizując obowiązek informacyjny wynikający z zapisu art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informuję: 

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Gdańska z siedzibą Urząd Miejski w Gdańsku - ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk, e-mail: umg@gdansk.gda.pl ; tel. +48 58 524 45 00 ; fax: +48 58 302 39 41.

2.Dane osobowe przetwarzane będą w celu:

a) dopuszczenia pojazdu do ruchu,

b) obsługi pojazdów dopuszczonych do ruchu,

c) wyrejestrowania pojazdu.

Podstawa prawna - przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110)

3. Dane osobowe podlegają ujawnianiu następującym odbiorcom: Gdańskie Centrum Informatyczne z siedzibą w Gdańsku ul. prof. Witolda Andruszkiewicza 5, 80-601 Gdańsk. Jednocześnie informuję, iż Pana/Pani dane osobowe mogą być ujawniane organom publicznym, które mogą otrzymywać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania zgodnie z prawem Unii lub prawem naszego państwa, które nie są uznawane za odbiorców.

4. Dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej jedynie w celu wypełnienia postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, a także wykonania aktu prawa stanowionego przez organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem.

5. Dane osobowe będą przechowywane do czasu skreślenia przedsiębiorcy z rejestru lub instruktora z ewidencji, a następnie zarchiwizowane zgodnie z kategorią archiwalną.

6. W zakresie swoich danych osobowych ma Pani/Pan prawo żądania dostępu do danych i ich sprostowania.

7. Każda osoba ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeśli uzna, że przetwarzanie jej danych osobowych odbywa się niezgodnie z przepisami.

8. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pan/Pani zobowiązana do ich podania. Konsekwencją nie podania danych osobowych będzie odmowa wykonania wnioskowanej czynności administracyjnej.

9. Informacje kontaktowe Inspektora ochrony danych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku: e-mail: iod@gdansk.gda.pl ; tel. +48 58 323 60 00 ; +48 58 323 60 68.

Metryczka publikacji