Publikacja archiwalna

Młodzież vs rak płuca - znamy laureatów "Mam Haka na Raka"!

Kampania "Nie wiąż się z papierosem" zwyciężyła w IV edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży "Mam Haka na Raka". Projekt autorstwa zespołu z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica z Lublina zyskał największe uznanie Jury. Po raz pierwszy w historii programu premierowy pokaz spotu telewizyjnego, radiowego i plakatu odbył się już podczas Gali Finałowej 10 czerwca w Centrum Expo w Warszawie.

Autorkami zwycięskiego pomysłu są Kinga Witkowska, Julia Jaglewicz, Aleksandra Bodys, Karolina Tybulczuk i Agnieszka Konarzewska. Opiekę nad zespołem Hakowiczek sprawuje Pani Małgorzata Drozd. Projekt stworzony przez licealistki ujmuje problematykę palenia papierosów w nowy, niekonwencjonalny sposób. Bohaterką kampanii jest młoda kobieta, palaczka, zawierająca związek małżeński z papierosem. Na początku spotu telewizyjnego widzimy, jak w białej sukni z zadowoleniem oddaje się nałogowi. Następnie obserwujemy ją w różnych momentach życia, w których papieros jest nieodłącznym elementem. Na wakacjach, w pracy, na spacerze, kolacji, w czasie imprezy ? bohaterka wydaje się nie funkcjonować bez nałogu. Jej relacja z papierosem okazuje się jednak nie mieć szczęśliwego zakończenia. Związek kończy choroba ? rak płuca, będąca wynikiem nałogu bohaterki. W ostatniej scenie widzimy kobietę, odartą z urody, młodości, pięknego uśmiechu ? łysą, po chemioterapii w szpitalu. Zaskakujący koniec spotu ma zniechęcać młodych ludzi do rozpoczynania palenia.

Zwycięska kampania doskonale realizuje cel tegorocznej edycji programu, czyli zniechęcenie młodzieży do sięgania po papierosy, a tym samym zapobieganie nowotworowi płuca. Aż 38% młodych ludzi ze szkół ponadgimnazjalnych deklaruje, że pali. Coraz częściej zauważamy, iż tendencja ta nasila się wśród dziewcząt. Cieszę się, że uczestnicy ?Mam Haka na Raka? również tym razem nas nie zawiedli i opracowali spektakularne pomysły, jak w łatwy sposób można zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory. Jestem przekonany, że wybrana kampania dotrze do ludzi młodych i przekona ich, że nie watro marnować zdrowia i życia dla nałogu? ? mówił podczas Gali Finałowej dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii, organizatora programu.

{id36807} {id36806}
Nagroda Główna  

Tegoroczna Gala była wyjątkowa z kilku powodów. Po raz pierwszy do udziału w wydarzeniu podsumowującym kolejną edycję programu zaproszono wszystkie zespoły, które nadesłały projekty kampanii społecznej promującej profilaktykę raka płuca. Poza przyznaniem nagrody głównej i premierową odsłoną finalnej kreacji kampanii wyróżniono jeszcze cztery zespoły w dodatkowych kategoriach. Patroni i Partnerzy Programu wręczali nagrody i dziękowali młodzieży za podjęcie walki z nowotworem płuca.

{id36808} {id36809} {id36810}
Nagroda Hakowicza Nagroda Studentów Medycyny Wyróżnienie Specjalne

Nagrodę mediów, przyznaną przez Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, zdobył zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu za kampanię ?Niepalenie ułatwia zbliżenie?. Według przedstawicieli mediów, projekt ten w najlepszy sposób odwołuje się do realiów w jakich funkcjonuje młodzież, nawiązuje do ich zainteresowań i relacji. Kolejne wyróżnienie, Nagrodę Studentów Medycyny, przyznali żacy z Uczelnianego Centrum Zdrowia Środowiskowego oraz Studenckiego Towarzystwa Onkologicznego zespołowi z II Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Świdniku za kampanię ?Jara cię to??. Natomiast zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Hanki Sawickiej z Kielc otrzymał nagrodę w kategorii specjalnej za działania lokalne, przyznaną przez Związek Powiatów Polskich oraz Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich. Wyjątkową chwilą było wręczenie Nagrody Hakowicza, której laureatów wybrali zwycięzcy II i III edycji ?Mam Haka na Raka?. W tej kategorii nagrodzono drużynę z Zespołu Szkół w Kietrzu za kampanię ?Nie bądź frajer, zgaś ten lont?. Wśród wyróżnionych zespołów znalazła się również drużyna z III Liceum im. Cypriana Kamila Norwida w Koninie, nagrodzona przez partnera strategicznego programu, firmę GlaxoSmithKline, za kampanię ?Palisz? ? Śmierdzisz!?.

?Kampania młodzieży z Konina o przewrotnym tytule ?Palisz? ? Śmierdzisz!? bazuje na prowokacji poprzez stygmatyzację palaczy w grupie rówieśników. Pomysł zespołu z Konina jest odważny i odznacza się na tle innych kampanii, dlatego też zdecydowaliśmy się przyznać mu nasze wyróżnienie? ? mówił podczas Gali Finałowej Jerzy Toczyski, Prezes GlaxoSmithKline, partnera strategicznego programu.

Galę Finałową poprowadziły laureatki III edycji programu: Natalia Bogdan, Aleksandra Mielczarek, Żaneta Smolarczyk i Paulina Filipczak ? wraz z Edytą Jungowską, która wspiera działania prozdrowotne. Po raz pierwszy podczas Gali przyznano aż 4 tytuły Honorowego Hakowicza. Wyróżnienie to nadawane jest od trzeciej edycji programu osobom lub instytucjom najbardziej zaangażowanym w promocję profilaktyki nowotworowej, wspierających uczestników programu. W tym roku tytuł Honorowego Hakowicza został przyznany Uczelnianemu Centrum Zdrowia Środowiskowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, za pomoc i wsparcie przy ocenie sprawozdań uczestników z działań lokalnych. Tytułem Honorowego Hakowicza został również odznaczony Związek Powiatów Polskich, który w tej edycji aktywnie wspierał młodzież w działaniach lokalnych. W tym roku uczestnicy ?Mam Haka na Raka? mieli swój udział w przyznaniu dodatkowego wyróżnienia. Do Biura Organizacyjnego napłynęło ponad 40 nominacji do tytułu dla instytucji i firm. Ostatnie wyróżnienie Honorowego Hakowicza zostało przyznane rodzicom uczestników, pomagającym zespołom w realizacji działań: Pani Arlecie Plucińskiej-Maciejewskiej z Konina oraz Panu Henrykowi Bilińskiemu z Lubska. Rodzice włożyli dużo pracy w akcje młodzieży, pomagali zespołom zarówno na etapie działań lokalnych, jak i przy opracowywaniu koncepcji kampanii społecznych.

W nagrodę zwycięzcy "Mam Haka na Raka" wyjadą na obóz językowy za granicę, otrzymali również nagrody rzeczowe, a szkoła m.in.: model drzewa oskrzelowego z krtanią, model płuc z krtanią i sercem oraz komplet plansz z anatomią człowieka. Emisja kampanii „Nie wiąż się z papierosem” (2.84 MB) rozpocznie się w ogólnopolskich mediach, kinach i outdoorze już w lipcu i potrwa do końca roku.

Laureaci Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży (324.36 KB)

Więcej informacji na: www.mamhakanaraka.pl

Metryczka publikacji