![]() |
Najbliższe wydarzenia związane z projektem |
|
Studenckie warsztaty projektowe 2 czerwca 2025 |
Dzień otwarty konsorcjum MOBILITIES for EU 11 czerwca 2025 |
Nowa Oliwa, z racji dostępności wciąż wielu terenów inwestycyjnych, to także przestrzeń zainteresowania deweloperów. Jednocześnie, dzięki warsztatom dotyczącym Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej władze i planiści znają już większość oczekiwań mieszkańców dotyczących kształtu i funkcjonowania przylegających do Alei terenów. Danym przyjrzy się grono ekspertów z dziedzin od socjologii po zarządzanie transportem, a także urbaniści, architekci, samorządowcy i społecznicy. Działania zespołu w imieniu Biura Architekta Miasta koordynuje Paulina Borysewicz.
W skład międzynarodowego Konsorcjum kierowanego przez doradców niezależnego instytutu badawczego CARTIF wchodzi 29 miast, instytucji badawczych i firm z 9 krajów. Program testuje potencjał innowacyjnych technologii mobilności w realnych zróżnicowanych środowiskach miejskich. Liderami projektu są miasta Madryt i Drezno, zaś obszarami wdrożeń, oprócz Gdańska także Ioannina (Grecja), Trenčín (Słowacja), Espoo (Finlandia) i Sarajevo (Bośnia i Herzegowina). Wkrótce więcej informacji o celach, metodach pracy, sieci miast partnerskich i lokalnych partnerach projektu.
Spotkania otwarte w ramach programu: | |||
![]() 9 maja 2024
|
![]() 24 czerwca 2024
|
![]() 21 września 2024
|
![]() 3 grudnia 2024
|
![]() 2 czerwca 2025
|
![]() 11 czerwca 2025
|
|
|
→ Inauguracja i prezentacja programu
→ Prezentacja UTLAB (8.03 MB, pdf)
→ Studium społeczno-gospodarcze Nowej Oliwy (5.66 MB, pdf)
→ Warsztaty otwarte 3 grudnia 2024
→ Studenckie warsztaty projektowe 2025
→ Relacja ze spotkania Konsorcjum i Dnia Otwartego 11-12 czerwca 2025

Nowa Oliwa - o jakim obszarze mowa? Niespójna, niejednorodna, podzielona, lecz o wielkim potencjale rozwojowym. | Dostawy, kurierzy, paczkomaty - obszar wymagający szczególnej analizy uwzględniającej polską i gdańską specyfikę. |
![]() |
![]() |
Rozmieszczenie i struktura zabudowy Nowej Oliwy według funkcji w 2023 roku (opracowanie: Magdalena Szmytkowska) |
Opis projektu 101139666 — MOBILITIES FOR EU — HORIZON-MISS-2023-CIT-01 |
Projekt MOBILNOŚĆ DLA UE ma na celu wykazanie, że koncepcje innowacyjnej mobilności pasażerów i transportu ładunków, tworzone i wdrażane zgodnie z zasadami partycypacji i ukierunkowania na użytkownika są efektywnymi kosztowo i osiągalnymi rozwiązaniami umożliwiającymi istotne przyczynienie się do transformacji miast w kierunku neutralności klimatycznej i pozwalającymi na przyspieszenie tego procesu tak, by osiągnąć obniżenie emisji z ZAKRESU 2 nawet w 2030 r. Madryt (Hiszpania) oraz Drezno (Niemcy) jako Miasta Wiodące (LC) wdrożą 11 pilotażowych projektów obejmujących 27 bardzo innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności osób i ładunków, wykorzystujących połączony potencjał elektryfikacji, automatyzacji i skomunikowania, od stadium projektu po wdrożenie i ocenę. Oba miasta łączy też ambicja przyjęcia roli pionierów w tym procesie dzięki wykorzystaniu wielu już istniejących inicjatyw zaangażowania społecznego i upodmiotowienia, które zostaną wbudowane w ideę Laboratoriów Transportu Miejskiego (UT-Labs), postrzeganych jako Centra Innowacji w celu wspierania szybszego ich rozszerzania i powtarzalności na poziomie UE, a także włączenia 5 Miast Replikujących (Ioaninna–Grecja, Trencin–Słowacja, Espoo-Finlandia, Gdańsk-Polska praz Sarajewo-Bośnia i Hercegowina) poprzez ich własne UT-Labs jako bezpośrednich uczestników w procesach, a następnie głównych protagonistów ich własnych koncepcji projektowych. |