WBMiP.III.3120.309.2020.KK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRZEPISÓW PODATKOWYCH
Prezydent Miasta Gdańska na podstawie art. 14b i 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 roku poz. 900 ze zmianami) w związku z art. 1a, art. 2, art. 3 i art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami) po rozpoznaniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 25 lutego 2020 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdza, że w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie:
zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami) lokalu nr U13, U14 i U15 przy ulicy o powierzchni 124,48 m2 przeznaczonego na prowadzenie żłobka przez na podstawie umowy najmu stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
(dalej zwana Spółką lub Wnioskodawcą) 25 lutego 2020 roku złożyła na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (zwana dalej O.p.) wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.
W przedmiotowym wniosku Spółka przedstawiła stan faktyczny.
jest podatnikiem podatku od nieruchomości położonej w Gdańsku przy ulicy o łącznej powierzchni 296,06 m2.
Lokale U13, U14 i U15 o łącznej powierzchni 124,48 m2 na podstawie umowy najmu Wnioskodawca wynajmuje na prowadzenie żłobka.
Całość powierzchni jest opodatkowana stawką podatku od nieruchomości za działalność gospodarczą.
Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego przedstawia się następująco:
Z dniem 1 stycznia 2018 roku wprowadzono do ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170) nowy rodzaj zwolnienia w podatku od nieruchomości. Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzonego ustawą z dnia 7 lipca 2017 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz.U. z 2017 roku poz. 1428) zwalnia się od podatku od nieruchomości również żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy przyjąć, iż zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie żłobków i klubów dziecięcych.
Zwolnienie żłobków i klubów dziecięcych zostało umiejscowione w katalogu zwolnień podmiotowych. Jednakże należy zwrócić uwagę, także na częściowo przedmiotowy charakter tego zwolnienia.
Z treści przepisu jednoznacznie wynika, iż podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy zwolnione są z podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego. Dlatego też w sytuacji, kiedy nieruchomość jedynie częściowo wykorzystywana będzie na prowadzenie tego rodzaju działalności, zwolnieniu podlegać będzie wyłącznie ta część nieruchomości, która przeznaczona jest na jej prowadzenie.
Obowiązujące od 1 stycznia 2018 roku zwolnienie dotyczy podatników podatku od nieruchomości.
Zatem w sytuacji, kiedy podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy jest właścicielem nieruchomości bezspornie może on skorzystać ze zwolnienia.
Rozbieżności pojawiają się w przypadku, gdy podmiot prowadzący żłobek czy też klub dziecięcy wynajmuje nieruchomość, w której prowadzi swoją działalność.
Wówczas należy wyróżnić:
- jeżeli wynajmującym nieruchomość jest podmiot publiczny, podatnikiem podatku od nieruchomości staje się najemca. W związku z tym najemca prowadzący żłobek lub klub dziecięcy będzie mógł skorzystać ze zwolnienia.
- jeżeli wynajmującym jest podmiot prywatny, to w dalszym ciągu to on pozostaje podatnikiem w podatku od nieruchomości. W takiej sytuacji prowadzący żłobek lub klub dziecięcy będący najemcą nieruchomości de facto pozbawiony jest prawa do skorzystania ze zwolnienia.
Opisany powyżej kształt podmiotowy zwolnienia zdaniem Wnioskodawcy budzi wątpliwości.
Literalna wykładnia przepisów pozbawia bowiem najemców lokali od osób prywatnych korzystania z tego zwolnienia.
Sytuacja ta zdaniem Wnioskodawcy prowadzi do nieuzasadnionego różnicowania podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji faktycznej.
Przy zastosowaniu wykładni funkcjonalnej uznać należy, że ze zwolnienia w zakresie prowadzonych żłobków i klubów dziecięcych powinni korzystać również najemcy nieruchomości dokonujący najmu od osób prywatnych, a wykorzystywanych do działalności w zakresie żłobów i klubów dziecięcych.
W związku z powyższym poglądem Wnioskodawca stwierdził, iż powierzchnia lokalu numer U13, U14 i U15 przy ulicy o powierzchni 124,48 m2 przeznaczona na prowadzenie żłobka przez na podstawie umowy najmu winna podlegać zwolnieniu z podatku od nieruchomości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego Prezydent Miasta Gdańska wyjaśnia, co następuje.
Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami), zwana dalej u.p.o.l.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.p.o.l. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące obiekty budowlane:
- grunty;
- budynki lub ich części;
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 3 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizycznie, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:
- właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych (…)
- posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
- użytkownikami wieczystymi gruntów;
- posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
- wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości;
- jest bez tytułu prawnego (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają żłobki i klub dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Zasady prowadzenia żłobków i klubów dziecięcych określa ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz.U. z 2020 poz. 326 ze zmianami ), zwana dalej ustawa o opiece.
Art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż żłobki i klub dziecięce mogą tworzyć i prowadzić:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
- osoby fizyczne;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne.
Art. 8 ust. 3 ustawy o opiece stanowi, iż żłobkiem lub klubem dziecięcym jest każda jednostka organizacyjna, która niezależnie od jej nazwy wykonuje zadania określone w art. 10 ww. ustawy.
Do tych zadań należą:
- zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
- zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;\
prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.
Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością gospodarczą regulowaną ustawą z dnia 6 marca 2018 roku - Prawo przedsiębiorcy (Dz.U. z 2019 roku poz. 1292 ze zmianami) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanym dalej rejestrem (art. 26 ustawy o opiece).
Powyższy rejestr zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o opiece prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego przy użyciu systemu teleinformatycznego.
Wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje wpisu do rejestru na podstawie wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy (art. 28 ust. 1 ustawy o opiece) i wydaje zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru (art. 30 ustawy o opiece).
Art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. stanowi, iż z podatku od nieruchomości zwalnia się żłobki i kluby dziecięce oraz podmioty je prowadzące w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Zwolnienie przewidziane w pkt 2a jest zwolnieniem w części podmiotowym i dotyczy żłobków i klubów dziecięcych oraz prowadzących je organów, zaś w części jest zwolnieniem przedmiotowym, ponieważ ww. zwolnieniu podlegają nieruchomości zajęte na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
W ocenie tutejszego organu z treści interpretowanego przepisu wynika, że do zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie obu przesłanek, które zawarte są w art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia uregulowanego w art. 7 ust. 2 pkt 2a jest to, iż podatnikiem podatku od nieruchomości jest żłobek lub klub dziecięcych albo organ prowadzący te placówki.
Jednocześnie nieruchomości podlegające zwolnieniu winny być zajęte na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Podatnik, by skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt. 2a u.p.o.l. musi spełniać równocześnie warunek przedmiotowy i warunek podmiotowy zwolnienia.
Art. 3 ust. 1 u.p.o.l. określa katalog podatników podatku od nieruchomości.
Poza właścicielami, użytkownikami wieczystymi, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych są nimi także posiadacze nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Zwolnienie z podatku od nieruchomości z art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. dotyczy podatników podatku od nieruchomości, którzy spełnią łącznie warunki określone dla tego zwolnienia.
Ustawa podatkowa nie wymienia jako podatników wszystkich posiadaczy zależnych, a jedynie tych, którzy wynajmują lub dzierżawią lub użytkują nieruchomości należące do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Natomiast nie będzie podatnikiem podatku od nieruchomości posiadacz zależny, który dzierżawi lub najmuje lub korzysta z nieruchomości innych podmiotów niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym nie ma on także uprawnienia do skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości zawartego w art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. od najmowanej nieruchomości od podatnika podatku od nieruchomości, nawet jeżeli prowadzi w niej żłobek zgodnie z przepisami ustawy o opiece.
W stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę z pewnością nie jest spełniony warunek podmiotowy.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od nieruchomości i wynajmuje powierzchnię części budynku na prowadzenie żłobka.
Fundacja jest organem prowadzącym żłobek, natomiast nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości.
Spółka będąca właścicielem części budynku nie może skorzystać ze zwolnienia, ponieważ nie spełnia warunków określonych w art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l., czyli nie jest żłobkiem lub klubem dziecięcym i nie jest organem prowadzącym ww. placówki.
Ze złożonego wniosku wynika, iż organem prowadzącym żłobek jest , nie zaś Spółka, a to jest warunkiem przyznania zwolnienia z art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l.
F jako podmiot prowadzący żłobek nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości.
Spółka zaś jak wynika ze stanu faktycznego opisanego przez Wnioskodawcę nie jest organem prowadzącym żłobek znajdujący się w jej zasobach nieruchomości, które wynajmuje dla Fundacji.
Oznacza to, że wynajmując część nieruchomości na prowadzenie żłobka Spółka nie prowadząc tego żłobka i nie będąc wpisanym do rejestru prowadzonego przez Prezydenta Gdańska nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości określonego w art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l.
Pogląd organu podatkowego podziela orzecznictwo sądowe a także opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Regionalna Izba Obrachunkowa w swoim piśmie z dnia 6 października 2017 roku (RP.0441/88/41/1/2017) stwierdziła, iż osoba prowadząca klub dziecięcy lub żłobek może być podatnikiem podatku od nieruchomości tylko wtedy, jeśli posiada status jednego z podmiotów określonych w art. 3 ust. 1 u.p.o.l.
Z ww. regulacji nie wynika, iż podatnikiem może być podmiot, który najmuje lokal od innego podmiotu prywatnego nie będącego Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego.
Zwolnienie zaś dotyczy określonego podatnika i jednocześnie określonego przedmiotu opodatkowania.
Co istotne jak stwierdza RIO w Gdańsku wspomniane zwolnienie ma zastosowanie tylko do tych podmiotów w zakresie ich nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Gdy dany podmiot będzie prowadził żłobek lub klub dziecięcy w lokalu wynajętym od innej osoby, to podatnikiem będzie właściciel nieruchomości. W takim przypadku nie będzie miało zastosowanie zwolnienie z art. 7 ust. 2 pkt 2a.
Odmienna ocena dotyczy sytuacji , gdy ww. podmiot będzie prowadził żłobek lub klub dziecięcy w lokal u wynajętym od jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa. Wówczas taki podmiot na podstawie art., 3 ust, 1 staje się podatnikiem podatku od nieruchomości i wówczas może korzystać ze zwolnienia wskazanego w art., 7 ust, 2 pkt 2a.
Podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Stwierdziło ono, iż ze zwolnienia korzystać może wyłącznie podmioty, które prowadzą żłobki i kluby dziecięce i są jednocześnie podatnikami podatku od nieruchomości, nie zaś właścicieli nieruchomości, którzy wynajmują je na cele żłobków i klubów dziecięcych (Pismo z dnia 13 sierpnia 2018 roku – DSR.V.053.93.2018.AB, DDP-II.053.63.I.2018.MM).
Tożsame stanowisko zajął Prezydent Wrocławia w interpretacji podatkowej z dnia 27 marca 2019 roku (WPO.SAP.1.2019) stwierdził, iż najemca, który nie jest podatnikiem i nie może skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust,2 pkt 2a nawet jeśli prowadzi żłobek lub klub dziecięcy. Natomiast wynajmujący będący osobą prawną lub osobą fizyczną nie może skorzystać z ww. zwolnienia, gdyż nie prowadzi żłobka lub klubu dziecięcego a jedynie wynajmuje lokal na taką działalność podmiotowi ją prowadzącemu.
W związku z tym, iż zwolnienie z art. 7 ust. 2 pkt 2a można uznać za analogiczne do zwolnienia wynikającego z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. dotyczącego nieruchomości zajętych na działalność oświatową organ podatkowy wskazuje na liczne wyroki sądów administracyjnych, które podzielają pogląd organu podatkowego w przedmiotowej sprawie.
Na możliwość powoływania się na rozstrzygnięcia sądów w sprawach zwolnienia z art. 7 ust. 2 pkt 2 do analizy przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. wskazała także Regionalna Izba Obrachunkowa we wspomnianym wyżej piśmie z 6.10.2017 roku.
Zdaniem Izby z uwagi na zbliżony rodzajowo zakres zwolnienia (podobna konstrukcja normy prawnej) powyższe rozwiązania pozostają aktualne również wobec zwolnienia z podatku od nieruchomości, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku jako art. 7 ust. 2 pkt. 2a u.p.o.l.
W związku z tym tutejszy organ podatkowy uznał, iż wskazane jest, by orzecznictwo sądowoadministracyjne dotyczące art. 7 ust, 2 pkt 2 u.p.o.l. było pomocniczym materiałem poglądowym dla wyjaśnienia zwolnienia z podatku od nieruchomości wynikającego z art. 7 ust, 2 pkt 2a u.p.o.l.
Pogląd organu podatkowego wyrażony w niniejszej interpretacji podatkowej związanej ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym.
W Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 października 2008 roku (I SA/Łd 499/08 – prawomocny) skład orzekający stwierdził, iż „zwolnienie to dotyczy podatników (ta kategoria została określona w art. 3 ust. 1 u.p.o.l.) a nie posiadaczy zależnych, nie będących podatnikami. Nawet użyczenie nieruchomości instytucji podmiotowo zwolnionej z podatku od nieruchomości nie uwalnia użyczającego z obowiązku podatkowego, ponieważ w związku z zawarciem umowy nie utracił on statusu podatnika, a jednocześnie statusu takiego – w stosunku do użyczonej nieruchomości – nie uzyskała instytucja’.
Z kolei skład orzekający Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 stycznia 2016 roku (I SA/Sz 745/15 – wyrok prawomocny) uznał, iż „zwolnienie (z art. 7 ust 2 pkt 2 – przypomnienie) to jest zwolnieniem podmiotowym, bowiem swoim zakresem obejmuje jedynie publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, co oznacza, że ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy te podmioty są podatnikami i na nich spoczywa obowiązek podatkowy a przez to są podatnikami podatku od nieruchomości, przy czym podatku nie zapłacą, gdyż objęte są zwolnieniem podmiotowym z mocy analizowanego art. 7 ut. 2 pkt. 2. Jednostki te nie mogłyby korzystać ze zwolnienia wówczas, gdyby nie ciążył na nich obowiązek podatkowy.”
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 26 stycznia 2017 roku (I SA/Sz 1164/16 – wyrok prawomocny) powtórzył argumentację wyroku WSA w Szczecinie z dnia 20 stycznia 2016 roku i dodał, iż „jednostki te nie mogłyby skorzystać ze zwolnienia wówczas, gdyby nie ciążył na nich obowiązek podatkowy (…) Będzie tak wówczas , gdy przedszkole lub osoba prowadząca wynajmuje budynek od osoby fizycznej będącej właścicielem budynku. Podatnikiem podatku od nieruchomości od tego budynku będzie wówczas osoba fizyczna. Właściciel budynku, który sam nie prowadzi działalności oświatowej nie będzie mógł być zwolnionym z podatku.”
Z racji podobieństwa obu przepisów zwolnienie wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2017 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z systemem wsparcia rodzin (Dz.U poz. 1428) otrzymało oznaczenie jako pkt 2a.
Intencją ustawodawcy było bowiem, by zwolnienia, które na mocy art. 7 ust. 2 pkt 2 przysługuje jednostkom organizacyjnym objętym systemem oświaty przysługiwało na tych samych zasadach żłobkom i klubom dziecięcym, które nie mieszczą się w kategorii jednostek systemu oświaty.
Przekładając na grunt wniosku o wydanie interpretacji podatkowej złożonego przez Spółkę należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia, że lokale wynajmowane przez Spółkę w celu wykorzystania ich do działalności żłobka podlegają zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. należy uznać za nieprawidłowe.
F , mimo, iż jest organem prowadzącym żłobek, a nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia żłobka, to jednakże Fundacja nie może skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. gdyż nie spełnia ona wszystkich przesłanek podmiotowego zwolnienia z podatku od nieruchomości wskazanego w ww. przepisie.
Fundacja nie jest bowiem podmiotem wymienionym w art. 3 ust. 1 u.p.o.l., nie ciąży na niej obowiązek podatkowy z tytułu najmowanych lokali i stąd też nie jest podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca zaś jako właściciel nieruchomości jest podatnikiem, ale w związku z tym, że nie jest on organem prowadzącym żłobek a jedynie wynajmuje swoje lokale na cele prowadzenia żłobka przez podmiot je prowadzącego, nie jest podmiotem uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l.
Zwolnienie z art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Jak wcześniej wskazano, warunkiem zwolnienia jest to, by podatnikiem podatku od nieruchomości był żłobek lub klub dziecięcy lub organ prowadzący ww. placówki, a nieruchomość winna być zajęta na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Zatem tylko i wyłącznie spełnienie tych obu warunków może być podstawą do zwolnienia zajmowanej powierzchni na żłobek zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l.
Jak wykazano wyżej w stanie faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego spełniony jest tylko warunek przedmiotowy, a zatem powierzchnia zajmowana przez na prowadzenie żłobka nie może być zwolniona z podatku od nieruchomości, gdyż nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości, a właściciel i jednocześnie podatnik podatku od ww. powierzchni nie jest organem prowadzącym żłobek
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego, którym organ podatkowy jest ściśle związany.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego.
Interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W myśl art.14na Ordynacji podatkowej w związku z art. 119a Ordynacji podatkowej ochrona wynikająca z indywidualnych interpretacji prawa podatkowego jest wyłączona w zakresie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
POUCZENIE
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 roku poz. 2325 ze zmianami) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu indywidualnej interpretacji podatkowej.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działania lub bezczynności są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska , ul. Nowe Ogrody 8/12 , 80-803 Gdańsk.