WBMiP.III.3120.62.2020.KK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRZEPISÓW PODATKOWYCH
Prezydent Miasta Gdańska na podstawie art. 14b i 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 roku poz. 900 ze zmianami, zwanej dalej Op) w związku z art. 1a, art. 2, art. 3 i art. 7 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami, zwanej dalej u.p.o.l.) po rozpoznaniu wniosku Stowarzyszenia o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdza, że w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie:
1.Zwolnienia z podatku od nieruchomości nieruchomości należących do Stowarzyszenia na podstawie art. 7 ust. 2 pkt. 2 u.p.o.l. w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową – jest prawidłowe
2.Zwolnienia z podatku od nieruchomości części nieruchomości zajętych na bufet prowadzony przez podmiot zewnętrzny w nieruchomościach należących do Stowarzyszenia na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2. u.p.o.l. – jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
Stowarzyszenie (dalej zwane Stowarzyszeniem lub Wnioskodawcą) 3 grudnia 2019 roku złożyło na podstawie art. 14j § 1 Op. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.
W przedmiotowym wniosku Stowarzyszenie przedstawiło stan faktyczny.
Stowarzyszenie jest terenową jednostką organizacyjną prowadzącą placówkę – Stowarzyszenie. Jest to niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego działająca zgodnie z art. 2 pkt 3a oraz art. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. 2019 poz. 1481 ze zmianami, zwana dalej ustawą o systemie oświaty). Placówka jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Urząd Miejski w Gdańsku.
Placówka zajmuje się prowadzeniem działalności oświatowej w zakresie przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością.
Niepubliczna placówka oświatowa prowadzi odpłatną działalność szkoleniową w formie odpłatnych kursów w systemie dziennym i zaocznym., których celem jest:
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie wiedzy osób pracujących w działach finansowo-księgowych oraz kadrowo-płacowych podmiotów gospodarczych, jednostek budżetowych i innych instytucji;
Organizowanie kursów i szkoleń obligatoryjnych dla biegłych rewidentów.
Miejscem prowadzenia działalności oświatowej jest nieruchomości położona na ul. w Gdańsku, której właścicielem jest Wnioskodawca.
W nieruchomości realizowane są głównie zadania statutowe Wnioskodawcy, które wiążą się z działalnością oświatową.
Statut Stowarzyszenia wskazuje na następujące cele Stowarzyszenia:
1.Działalność oświatowa to jest :edukacyjna, szkoleniowa i wydawnicza, w zakresie przygotowania do zawodu księgowego i zawodów pokrewnych związanych z rachunkowością oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania tych zawodów;
2.Krzewienie poczucia godności i wspólnoty zawodowej oraz popularyzowanie pozycji znaczenia zawodu księgowego i zawodów pokrewnych, związanych z rachunkowością, obrona praw, godności i zbiorowych interesów Stowarzyszenia;
3.Troska o nienaganny poziom etyczny i zawodowy członków Stowarzyszenia oraz tworzenie odpowiednich warunków do podnoszenia tego poziomu;
4.Dążenie do rozwoju teorii i doskonalenia praktyki rachunkowości oraz dziedzin związanych z rachunkowością;
5.Popularyzowanie rozwiązań europejskich i światowych w zakresie rachunkowości.
W czasie, gdy w salach nie są prowadzone szkolenia, wykorzystywane są zgodnie z pozostałą działalnością statutową lub wynajmowane podmiotom trzecim w celu prowadzenia w nich szkoleń, warsztatów, konferencji.
Sytuacje takie są jednak sporadyczne i w żadnej mierze nie zakłócają prowadzenia działalności oświatowej.
Pomieszczenia biurowe służą w głównej mierze prowadzeniu placówki oświatowej zapewniając jej bieżące funkcjonowanie i wykonywanie zadań statutowych.
Jednocześnie służą do wykonywania innych zadań statutowych.
Dodatkowo na piętrze budynku znajduje się pomieszczenie do spożywania posiłków przez uczestników kursów oraz prowadzony przez firmę zewnętrzną bufet, zapewniający kursantom spożycie ciepłego posiłku.
Organ podatkowy w toku postępowania ws. interpretacji przepisów podatkowych postanowieniem Nr WBMiP.III.3120.22.2020 z dnia 10 lutego 2020 roku wezwał Wnioskodawcę o doprecyzowanie stanu faktycznego poprzez wskazanie podstawy prawnej działania w Gdańsku prowadzonej przez Stowarzyszenie Polsce wskazując, iż wymieniony we wniosku o interpretację przepisów podatkowych przepis art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2019 roku poz. 1481 ze zmianami) został uchylony art. 15 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 roku poz. 60).
Wnioskodawca dnia 21 lutego 2020 roku odpowiedział na wezwanie organu podatkowego wskazując, iż placówka prowadzona przez Stowarzyszenie działa, na podstawie art. 2 pkt 4 i art. 4 pkt 30 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 roku po.59) .
Wnioskodawca przedłożył także kopie zaświadczenia Nr 177A o wpisie do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych z dnia 28 października 2011 roku.
Analizując wniosek o wydanie interpretacji podatkowej organ podatkowy powziął wątpliwości co do stanu faktycznego związanego z bufetem, o którym napisało Stowarzyszenie w swoim wniosku.
Postanowieniem z dnia 3 marca 2020 roku (WBMiP.III.3120.47.2020.KK) Prezydent Miasta Gdańska wezwała Wnioskodawcę do doprecyzowanie stanu faktycznego poprzez wskazanie czy prowadzenie bufetu w nieruchomości należącej do Stowarzyszenia jest w sposób ciągły i zorganizowany.
Natomiast postanowieniem z dnia 9 marca 2020 roku (WBMiP.III.3120.52.2020.KK) organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do doprecyzowania stanowiska zawartego we wniosku z dnia 3 grudnia 2019 roku, czy stanowisko Wnioskodawcy dotyczyło również pomieszczenia zajętego przez bufet prowadzony przez firmę zewnętrzną.
Wnioskodawca na oba postanowienia odpowiedział pismem z dnia 11 marca 2020 roku (wpływ do Urzędu Miejskiego w Gdańsku dnia 16 marca 2020 roku).
Stwierdził w nim, iż bufet jest prowadzony przez firmę zewnętrzną. Zgodnie z umową najmu powierzchni bufet służy kursantom, uczestnikom szkoleń, konferencji i imprez organizowanych w obiekcie. Służy także wykładowcom i interesantom Biura.
Bufet jest czynny tylko i wyłącznie w godzinach prowadzenia kursów i szkoleń.
Zdaniem Wnioskodawców zwolnieniu z podatku od nieruchomości będą podlegać także pomieszczenia wynajęte na bufet, ponieważ kursanci i wykładowcy mają możliwość zjedzenia ciepłego posiłku i wypicia ciepłego napoju, co zdaniem Wnioskodawcy wpływa na zdolność koncentracji na zajęciach, szybkość nauki i zdrowie słuchaczy. To zdaniem Stowarzyszenia podkreśla to profilaktyczną i opiekuńczą rolę niepublicznej placówki oświatowej.
Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego przedstawia się następująco:
Zdaniem Wnioskodawcy na mocy art. 7 ust, 2 pkt. 2 u.p.o.l. zwalnia się z podatku od nieruchomości publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.
Niniejsze zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że podlegają mu wszystkie należące do publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych objętych systemem oświaty nieruchomości przeznaczone na prowadzenie działalności oświatowej.
Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego działająca przy Oddziale Okręgowym Stowarzyszenia wykorzystuje zajmowane przez nią pomieszczenia na działalność oświatową, czyli prawidłowe i zgodne z prawem organizowanie oraz prowadzenie szkoleń i kursów.
Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę art. 5 ust. 1 pkt 1 lit a), art. 5 ust. 1 pkt 2 lit b oraz art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. zwolnieniu podlegać będą pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia, pomieszczenia i grunty służące prawidłowemu funkcjonowaniu placówki oświatowej i pozwalające na prawidłowe prowadzenie zajęć dydaktycznych (pomieszczenia sanitarne, pomieszczenia gospodarcze, pomieszczenia umożliwiające spożycie posiłku, pokoje wykładowców, pokoje księgowości placówki, kadr, planistek, specjalistów ds. organizacji szkoleń oraz parking dla uczestników kursów i szkoleń.
Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie obejmuje także pomieszczenia, w których jednocześnie prowadzona jest działalność oświatowa oraz działalność statutowa Stowarzyszenia.
Podsumowując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prowadząc placówkę niepubliczną objętą systemem oświaty i prowadząc w posiadanych nieruchomościach działalność oświatową Stowarzyszenie jest zwolnione z podatku od nieruchomości.
W załączeniu wniosku o interpretację Wnioskodawca przedłożył Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2018 roku potwierdzający stanowisko Wnioskodawcy w tej materii.
W świetle obowiązującego stanu prawnego Prezydent Miasta Gdańska wyjaśnia, co następuje.
Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.p.o.l. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące obiekty budowlane:
1)grunty;
2)budynki lub ich części;
3)budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizycznie, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:
1)właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych (…)
2)posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3)użytkownikami wieczystymi gruntów;
4)posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowalnych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a)wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości;
b)jest bez tytułu prawnego (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 roku poz. 1148 ze zmianami, zwana dalej ustawa o oświacie) system oświaty obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Kształceniem ustawicznym wg art. 4 pkt 30 ustawy o oświacie jest kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia, szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Jako formy pozaszkolne art. 4 pkt 31 ustawy o oświacie wskazuje formy uzyskiwania i uzupełnienia wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których jest mowa w art. 117 ust. 1a ustawy.
Zgodnie z art. 177 ust. 1 ustawy o oświacie kształcenie ustawiczne może być prowadzone w:
1)Publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych
2)Formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe.
Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
3)Kwalifikacyjny kurs zawodowy;
4)Kurs umiejętności zawodowych;
5)Kurs kompetencji ogólnych;
6)Kurs, inny niż wymienione wyżej, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy o oświacie osoby prawne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Art. 170 ustawy o oświacie stanowi, iż prowadzenie, szkoły, placówki, zespołu szkół lub placówek oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.
Przez działalność gospodarczą rozumie się zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l. działalność, o której mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 roku poz. 1292 ze zmianami, zwana dalej „Prawo przedsiębiorców”).
Za działalność gospodarczą w myśl art. 1a ust. 2 u.p.o.l. nie uważa się:
1)działalności rolniczej i leśnej;
2)wynajmu turystom pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na obszarach wiejskich przez osoby ze stałym miejscem pobytu w gminie położonej na tym terenie, jeżeli liczba pokoi przeznaczonych do wynajęcia nie przekracza 5 ;
3)działalności, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo przedsiębiorców. Działalnością gospodarczą zgodnie z art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Zgodnie z art. 4 Prawa przedsiębiorców przedsiębiorcą zaś jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są również wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
W stanie faktycznym, którego dotyczy wniosek o interpretację Wnioskodawca jest organem prowadzącym niepubliczną placówkę oświatową w zakresie działalności światy.
Ad. 1. Placówka zajmuje się prowadzeniem działalności oświatowej w zakresie przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością.
Zdaniem organu podatkowego publiczne i niepubliczne placówki oświatowe jako objęte systemem oświaty oraz organy prowadzące te placówki w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową są zwolnione z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy u.p.o.l.
Prowadzona przez Stowarzyszenie placówka oświatowa jak wynika z wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest wpisana do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Gdańska szkół i placówek niepublicznych.
Jest to zgodne z art. 168 ust. 1 ustawy o oświacie i jest warunkiem koniecznym do założenia i prowadzenia szkoły albo placówki. Tym samym stanowi warunek konieczny do objęcia jej zwolnieniem z podatku do nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt. 2 u.p.o.l.
Główną działalnością prowadzoną na nieruchomościach Wnioskodawcy jest działalność oświatowa.
Nieruchomościami zajętymi na działalność oświatową są nie tylko nieruchomości lub ich części, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, ale również pozostałe pomieszczenia pomocnicze służące do prawidłowego funkcjonowania placówki kształcenia ustawicznego i pozwalające na prawidłowe prowadzenie zajęć dydaktycznych, takie jak: czytelnia, pomieszczenia sanitarne, stołówka, magazynki (składziki) i inne pomieszczenia gospodarcze, korytarze, pokoje kadry wykładowej, w tym gabinet dyrektora placówki i inne pomieszczenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania placówki kształcenia ustawicznego. Zważywszy powyższe przyznać należy, że Wnioskodawca w stanie faktycznym opisanym we wniosku będzie mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 7 ust. 2 u.p.o.l., gdyż posiadane przez nią nieruchomości są zajmowane na działalność oświatową.
Sporadyczne komercyjne wynajęcie pomieszczenie innemu podmiotowi na konferencję czy tez szkolenie, jeżeli w żadnej mierze nie zakłóca prowadzenia przez Wnioskodawcę opisanej działalności oświatowej, nie powoduje zdaniem organu, że dana nieruchomość jest faktycznie zajmowana na działalność oświatową. Tym bardziej, że będzie w tych pomieszczeniach nadal prowadzić działalność oświatową.
Można zatem przyjąć, że wolą ustawodawcy było usankcjonowanie trwałej zmiany sposobu korzystania z posiadanej nieruchomości i to jeszcze w odniesieniu do roku podatkowego. W sytuacjach krótkotrwałej zmiany sposobu wykorzystania nieruchomości ze względu na przyjęty w Polsce sposób opodatkowania podatkiem od nieruchomości i aktualne brzmienie przepisów ustawy trudno przyjąć, że należy takie pomieszczenia opodatkować inaczej niż związane z zasadniczą działalnością oświatową
Podobna praktyka może być analogiczna przy sporadycznym wynajmowaniu pomieszczeń przez publiczne szkoły i placówki oświaty.
Ad 2.Przedstawione uregulowania prawne wskazują, iż zwolnienie z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. nie dotyczy sytuacji, w której odpłatne wynajmowanie pomieszczeń przyjmie szerszy charakter i wykazywać będzie cechy trwałości (ciągłości), regularności i zorganizowania.
W stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę z działalnością gospodarczą mamy do czynienia w przypadku pomieszczeń na piętrze, gdzie znajduje się bufet prowadzony przez firmę zewnętrzną.
Według informacji zawartych w piśmie Wnioskodawcy z dnia 16 marca 2020 roku bufet jest prowadzony przez firmę zewnętrzną na podstawie umowy najmu.
Według Wnioskodawcy bufet prowadzony jest jako bufet zamknięty dla kursantów, uczestników szkoleń, konferencji i imprez organizowanych w obiekcie, dla wykładowców i interesantów Biura Okręgowego w dniach i godzinach uzgodnionych z biurem.
Wnioskodawca stwierdza, iż bufet jest otwarty tylko i wyłącznie w godzinach prowadzenia kursów lub szkoleń.
Działalność bufetu ma zatem charakter ciągły i zorganizowany.
Zatem należy stwierdzić, iż powyższa sytuacja wyczerpuje znamiona wskazane w definicji działalności gospodarczej wg art. 3 ustawy – Prawo przedsiębiorców.
W związku z tym ta część nieruchomości zajęta na prowadzenie bufetu będzie nieruchomością, która nie podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt u.p.o.l.
Prowadzenie bufetu nie ma znamion działalności oświatowej w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy – Prawo oświatowe, nawet jeśli jest tak jak przedstawia to w piśmie z dnia 11 marca 2020 roku Wnioskodawca, że bufet ma charakter zamknięty i korzystają z niego kursanci, wykładowcy, uczestnicy szkoleń, konferencji i imprez organizowanych w obiekcie.
Działalność bufetu ma znamiona działalności gospodarczej, podobnie jak wynajmowanie powierzchni dla firmy zewnętrznej, która ten bufet prowadzi.
Odbywa się to bowiem w sposób ciągły, zorganizowany oraz ma cel zarobkowy.
Podobny do organu podatkowego pogląd wyraził skład orzekający Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku wydanym dnia 27 lutego 2018 roku (II FSK 205/16).
Sprawa analizowana przez Naczelny Sąd Administracyjny dotyczyła podobnej sytuacji, jaka jest przedstawiona we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego rozpatrywanego przez tutejszy organ.
Skład orzekający stwierdził, iż przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l „statuuje zwolnienie od podatku od nieruchomości dla publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych objętych systemem oświaty oraz prowadzących je organów w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową. Zwolnienie to ma charakter podmiotowo – przedmiotowy. Obejmuje ono podmioty, którymi są "publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy" i dotyczy przedmiotu opodatkowania w postaci "nieruchomości zajętych na działalność oświatową". Skoro ustawodawca w sposób ogólny sformułował przesłankę podmiotową zwolnienia należy odwołać się do katalogu podmiotów objętych systemem oświaty.”
Drugą przesłanką zwolnienia jest przedmiotowe zwolnienie, które wskazuje na zajęcie nieruchomości stanowiącej przedmiot opodatkowania na działalność oświatową.
„Zwolnieniem tym objęte są zatem nie wszystkie nieruchomości podmiotu objętego systemem oświaty ale tylko te, które zostały faktycznie zajęte na działalność oświatową. Przy braku w ustawie podatkowej definicji pojęcia nieruchomości "zajętych na działalność oświatową" Sąd pierwszej instancji zasadnie odwołał się do jego językowego rozumienia. Według słownikowego ujęcia "zająć – zajmować" oznacza miedzy innymi: "zapełnić sobą lub czymś jakąś przestrzeń lub powierzchnię", "skorzystać z jakiegoś pomieszczenia", "zacząć użytkować jakieś pomieszczenie”.
Skład orzekający NSA w wyroku z dnia 27 lutego 2018 roku zgodził się z interpretacją tego pojęcia przedstawioną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (Wyrok z dnia 21 sierpnia 2015 roku – III SA/Wa 3525/14) – Sądem pierwszej instancji że w takim ujęciu nieruchomościami zajętymi na działalność oświatową są nie tylko nieruchomości (ich części) w których odbywają się zajęcia (klasy, sale wykładowe, pracownie), ale również pozostałe pomieszczenia tej działalności służące (świetlice, stołówki, biblioteki ,czytelnie), jak również pomieszczenia pomocnicze tej działalności służące – niezbędne dla jej prowadzenia i funkcjonowania placówki oświatowej (korytarze, sanitariaty, gabinety kadry).
„Należy bowiem uznać, że wszystkie pomieszczenia niezbędne do prowadzenia działalności oświatowej są zajęte na tę działalność a w konsekwencji tego korzystają z analizowanego zwolnienia”.
Ponadto skład orzekający NSA stwierdził, iż „sporadyczne (jednorazowe, incydentalne) komercyjne wynajęcie pomieszczenia innemu podmiotowi na konferencję czy szkolenie, jeżeli w żadnej mierze nie zakłóca to prowadzenia przez podatnika opisanej działalności oświatowej, nie powoduje, że dana nieruchomość przestaje być nieruchomością faktycznie zajętą na działalność oświatową. Takiego wniosku nie sposób bowiem wyprowadzić z treści art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l., nawet przy założeniu, że wszelkie ulgi i zwolnienia należy interpretować ściśle.”
Skład orzekający wypowiedział się także do nieruchomości, które mogą być uznane za zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.
Jednakże „konstatacja ta nie dotyczy sytuacji, gdy odpłatne wynajmowanie pomieszczeń przyjmie szerszy wymiar wykazując cechy trwałości (ciągłości), regularności i zorganizowania. Wówczas bowiem należałoby przyjąć, że nieruchomości te zostały przeznaczone do prowadzenia równoległej działalności gospodarczej o takim charakterze, co wykluczałoby możliwość uznania, że spełniona została przesłanka tego zwolnienia podatkowego.”
Ważny aspekt w kontekście prawa do zwolnienia z podatku od nieruchomości niepublicznych placówek oświatowych poruszył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 13 września 2017 roku (I SA/Gl 161/17).
Ad 1. Przekładając na grunt wniosku o wydanie interpretacji podatkowej złożonego przez Stowarzyszenie należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie, iż nieruchomości należące do Stowarzyszenia jako organu prowadzącego niepubliczną placówkę oświatową w zakresie zajętych na prowadzenie działalności oświatowej podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.o.p.o.l. uznać należy za prawidłowe.
Ad. 2 Natomiast część nieruchomości zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej przez firmę zewnętrzną w formie bufetu nie podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. i stanowisko Wnioskodawcy w tej sprawie jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 Op. składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, którym organ podatkowy jest ściśle związany.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego.
Interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W myśl art. 14 na Op. w związku z art. 119a Op. ochrona wynikająca z indywidualnych interpretacji prawa podatkowego jest wyłączona w zakresie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
POUCZENIE
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 października 2002 roku Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 poz. 2325) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia Skarżącemu indywidualnej interpretacji podatkowej.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działania lub bezczynności są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.