WBMiP.III.3120.353.2021.AK
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO
Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art.14b, 14c i 14k § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), w zw. z art.1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2020r. poz. 1546) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.03.2021r. (wpływ do Urzędu 23.03.2021r.) Pani o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wskazuje, iż stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do stanu faktycznego, opisanego we wniosku z dnia 19.03.2021r. w zakresie stwierdzenia:” W sytuacji reprezentowania kilku podmiotów w jednej sprawie przez jednego pełnomocnika opłata skarbowa w kwocie 17 zł niezależnie od liczby podmiotów podpisanych na dokumencie jest opłata celową i w pełni adekwatną” – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pani, pismem z dnia 19.03.2021r. złożyła wniosek o udzielenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczące sytuacji uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (17 zł) w przypadku, gdy pełnomocnik zawodowy reprezentuje kilka podmiotów składających jednoczesne oświadczenie woli w zakresie reprezentacji procesowej z wykorzystaniem jednego dokumentu pełnomocnictwa. Dla zobrazowania problemu Wnioskodawczyni przedstawiła przykładowy stan faktyczny.
W sprawie z powództwa dwojga lub więcej podmiotów (osób fizycznych bądź prawnych) pełnomocnikowi zawodowemu zostało przez wszystkich powodów udzielone pełnomocnictwo procesowe. Oświadczenie woli o ustanowieniu pełnomocnika zostało złożone i podpisane w jednym dokumencie. W oparciu p otrzymane pełnomocnictwo złożony został do Sądu pozew. W niedługim czasie po wniesieniu pozwu Sąd wezwał pełnomocnika do uzupełnienia wniosku przez uiszczenie brakującej opłaty od pełnomocnictwa informując jednocześnie, iż opłata (17 zł) została złożona nieprawidłowo. W ocenie Sądu opłata winna wynieść 34 zł, z uwagi na fakt reprezentowania przez zawodowego pełnomocnika dwóch podmiotów w postępowaniu sądowym.
Wnioskodawczyni wskazuje, iż przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej odnoszą się jedynie do dokumentu pełnomocnictwa. Uzasadnienie poprzez interpretację powyższej sytuacji jako podwójnego pełnomocnictwa złożonego na jednym dokumencie – ocenie rzeczowego Sądu lub części judykatury – przedkłada się na fakt istnienia dwóch stosunków pełnomocnictwa. Wnioskodawczyni wskazuje, iż jednakże kluczowym pozostaje tutaj fakt, że takowe interpretacje wydane zostały wbrew brzmieniu przepisu.
W ocenie Wnioskodawczyni opłata w kwocie 17 zł, niezależnie od liczby podmiotów podpisanych na dokumencie, jest opłatą celową i w pełni adekwatną. Za powyższym stanowiskiem przemawia jednoznaczne brzmienie przywołanego przepisu, który wywołuje istotne problemy na gruncie wykładni. Ustawa nakłada opłatę skarbową na czynności złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa. Załącznik do ustawy precyzuje, że opłata skarbowa wynosi 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa, który mógł obejmować kilku mocodawców. Jaki argument przemawia za pobieraniem zwielokrotnionej opłaty, skoro dzięki reprezentowaniu kilku osób przez jednego pełnomocnika organy administracji lub sądy mogą zaoszczędzić znaczne środki wysyłając do jednego pełnomocnika pismo (R. Skwało w: Ustawa o opłacie skarbowej. Komentarz Warszawa 2008, art.1).
Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego, wyjaśnia co następuje.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (zwana dalej u.o.s.)
1.Opłacie skarbowej podlega:
1)w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
a)dokonywanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,
b)wydanie zaświadczenia na wniosek,
c)wydanie zwolnienia (pozwolenia, koncesji)
2)złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – w sprawach z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.
Załącznik Nr 1 do u.o.s. stanowi, że od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) opłata skarbowa wynosi 17 zł.
W świetle przytoczonych przepisów u.o.s. opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury lub jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawach z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Opłatą skarbową objęte jest więc złożenie takiego dokumentu, które legitymuje określoną osobę do reprezentowania mocodawcy w konkretnej sprawie. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia takiego dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie. Jednocześnie stawka opłaty skarbowej wynosi 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa – niezależnie od tego czy złożono oryginał czy kopię (odpis, wypis) tego dokumentu.
Pełnomocnictwo jest szczególnego rodzaju stosunkiem prawnym powstającym między mocodawcą (podmiotem dającym pełnomocnictwo) a drugą osobą (pełnomocnikiem). Istotą pełnomocnictwa jest to, że pełnomocnik wykonuje różnego rodzaju czynności w imieniu swojego mocodawcy.
Czynność prawna wykonywana przez pełnomocnika, w granicach jego umocowania, pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (mocodawcy). Z przepisów kodeksu cywilnego wynika, że pełnomocnictwo jest stosunkiem pomiędzy mocodawcą a pełnomocnikiem. Jeżeli w jednym dokumencie dwie osoby (podmioty) lub więcej ustanawiają pełnomocnika (tego samego) to w istocie mamy do czynienia z dwoma pełnomocnictwami udzielonymi przez dwóch mocodawców. Powyższe potwierdza, że w obecnym stanie prawnym wysokość opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa uzależniona jest od liczby stosunków pełnomocnictwa wynikającego z tego dokumentu i stanowi iloczyn kwoty 17 zł pełnomocnictw wymienionych w dokumencie (por. pismo Ministra Finansów z dnia 21.01.2015r. skierowane do Marszałka Senatu). Skoro w opisanej sprawie mamy jeden dokument potwierdzający dwa (lub więcej) pełnomocnictw to należy pobrać opłatę skarbową w kwocie stanowiącej iloczyn: 17 zł x 2 lub 17 zł razy ilość stosunków pełnomocnictw (por. postanowienie Sądu Okręgowego w Toruniu z dnia 02.08.2013r. VI GZ 121/13).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2021r. należy uznać za nieprawidłowe.
Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące na dzień wydania interpretacji przez organ podatkowy i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
POUCZENIE
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U.z 2019r., poz. 2325 ze zm).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Urząd Miejski w Gdańsku ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk(art. 54 § 1 ww. ustawy) lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej /UMGDA/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 54 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art.57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd Administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.