WBMiP-III.3120.352.2021.GG
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO
Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), w zw. z art. 1a ust. 2a pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.05.2021 r. (wpływ do urzędu 12.05.2021 r.) o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje, iż stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do stanu faktycznego, opisanego we wniosku z dnia 12.05.2021 r., w zakresie stwierdzenia:
„budynek po byłej kotłowni, winien być wyłączony z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych,”- jest prawidłowe;
UZASADNIENIE
G , pismem z dnia 12.05.2021 r., złożyła wniosek o udzielenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczącej wysokości stawki opodatkowania podatkiem od nieruchomości wolnostojącego budynku po byłej kotłowni, o pow. użytkowej 629,90 m², położonego na działkach nr 6(w tym działki nr znajdują się w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni do dnia 3 czerwca 2063 roku), wyłączonego z użytkowania przez (dostawcę ciepła), pod koniec 2008 roku, z przyczyn niezależnych od Spółdzielni, tj. na skutek zmiany infrastruktury sieci ciepłowniczej, dokonanej przez dostawcę ciepła – , nie wykorzystywanego do prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółdzielnię i w przyszłości nie planowany do wykorzystania w ramach działalności gospodarczej Spółdzielni.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
- budynek kotłowni o powierzchni zabudowy około 680 m2, został wybudowany w 1976 roku i na podstawie uchwały Nr 262 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 1968 roku w sprawie rozporządzenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej niektórymi ruchomymi składnikami majątkowymi oraz Porozumienia zawartego pomiędzy w Gdańsku a W w Gdańsku, w sprawie przyjmowania przez GPEC w Gdańsku do eksploatacji kotłowni spółdzielczych oraz protokołu z dania 6 listopada 1976 roku, przekazany przez Spółdzielnię wraz z jego wyposażeniem, w tym środkami trwałymi nieodpłatnie, do użytkowania GPEC w Gdańsku,
- GPEC użytkował budynek kotłowni do dostawy ciepła do budynków Spółdzielni oraz budynków sąsiadujących, do października 2008 roku,
- od listopada 2008 roku, budynek kotłowni nie jest użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, z powodu zmiany infrastruktury dostawcy ciepła do opisanych powyżej budynków mieszkalnych i w dniu 12 września 2018 roku został przekazany przez GPEC, Spółdzielni,
- od dnia przekazania/zwrotu budynku kotłowni Spółdzielni, nie jest on wykorzystywanego w działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółdzielnię i nie jest planowany w przyszłości do wykorzystania w działalności gospodarczej Spółdzielni.
Zdaniem wnioskodawcy budynek po byłej kotłowni, od dnia przejęcia przez Spółdzielnię, tj. od dnia 12 września 2018 roku, nie jest i wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej Spółdzielni i nie jest planowany do wykorzystania w ramach działalności gospodarczej Spółdzielni.
Wobec powyższego, w ocenie wnioskodawcy, budynek po byłej kotłowni, winien być wyłączony z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.
Prezydent Miasta Gdańska podzielając pogląd G, zgodnie z art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) odstępuje od uzasadnienia prawnego w niniejszej interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, którym organ podatkowy jest ściśle związany.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub jest zgodny ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W myśl art.14na Ordynacji podatkowej w związku z art. 119a Ordynacji podatkowej ochrona wynikająca z indywidualnych interpretacji prawa podatkowego jest wyłączona w zakresie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
POUCZENIE
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Urząd Miejski w Gdańsku ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk (art. 54 § 1 ww. ustawy) lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej /UMGDA/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.