WBMiP III-.2019
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO
Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14c ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o wydanie interpretacji prawa podatkowego w zakresie stosowania ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018r. poz.1044 ze zm.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku, w zakresie stwierdzenia:
„o ile postępowanie egzekucyjne, z wniosku pełnomocnika strony powodowej prowadzone jest na podstawie tytułu wykonawczego wydanego w sprawie, w której ten sam pełnomocnik reprezentował stronę o tyle ewentualne złożenie kopii, odpisu bądź wyciągu uprzednio udzielonego pełnomocnictwa procesowego ogólnego w celu jedynie poinformowania organu egzekucyjnego nie implikuje obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej ”– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Spółka pismem z dnia 31.10.2018r. (data wpływu do Urzędu 5.11.2019r.) złożyła wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.
Spółka prowadzi działalność w zakresie zakupu na własny rachunek i ryzyko wierzytelności oraz dochodzi zakupione wierzytelności na drodze polubownej, sądowej oraz egzekucyjnej. Spółka zakupiła pakiet wierzytelności w stosunku do członków Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo -Kredytowej Wspólnota z siedzibą w Gdańsku z tytułu odpowiedzialności każdego z tych członków za stratę bilansową kasy za rok 2014.
W dniu 31 października 2018r. Spółka złożyła wniosek do Sądu Rejonowego Gdańsk – Północ w Gdańsku I Wydział Cywilny. Do wniosku załączono m. innymi oryginał pełnomocnictwa procesowego ogólnego z dnia 18 października 2018r. udzielonego przez Zarząd Spółki radcy prawnemu (w trybie art.87 §1 k.p.c.). §1 ust. 1 pełnomocnictwa wskazuje, iż obejmuje ono reprezentowanie Spółki przez pełnomocnika przed sądami powszechnymi oraz organami egzekucyjnymi.
W ust. 2 pełnomocnictwa wskazano, iż dotyczy ono w szczególności postępowań sądowych i egzekucyjnych jakie Spółka zamierza wytoczyć w stosunku do członków SKOK Wspólnota z tytułu dodatkowej odpowiedzialności tychże członków. Od złożonego pełnomocnictwa Spółka uiściła na rachunek bankowy tut. Urzędu opłatę skarbową w wysokości 17zł.
Spółka szacuje, że część dłużników nie wykona swojego zobowiązania na drodze polubownej stąd konicznym staje się skierowanie powództwa do sądu, a następnie w przypadku nie zastosowania się dłużnika do prawomocnego orzeczenia skierowany zostanie wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego. W trakcie postępowania sądowego i egzekucyjnego Spółkę reprezentować będzie pracownik tejże Spółki – radca prawny
W treści pozwu wskazane zostanie ,,działając w imieniu i na rzecz powodowanej Spółki, na mocy pełnomocnictwa procesowego ogólnego udzielonego mi w dniu 18 października 2018r. (którego oryginał znajduje się w aktach sprawy prowadzonej przez tut. Sąd pod sygn., akt….) wnoszę o zasądzenie..…”.W treści wniosku o wszczęcie postępowania egzekucyjnego zastosowana zostanie podobna formuła. Strona powoda nie załączy ani do pozwu ani też do wniosku o wszczęcie postępowania egzekucyjnego przywołanego pełnomocnictwa, a jedynie powoła się na jego istnienie w innych sprawach znajdujących się w tymże Sądzie.
W przypadku zobowiązania przez Sąd strony powodowej do przedłożenia dokumentu pełnomocnictwa z dnia 18 października 2018 roku, Prezes Zarządu bądź Prokurent złożą w formie pisemnej oświadczenie o treści „oświadczam, iż Spółka udzieliła radcy prawnemu pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania Spółki przed Sądami powszechnymi i organami egzekucyjnymi. Oryginał tego pełnomocnictwa znajduje się w aktach sprawy prowadzonej przez tut. Sąd pod sygn…”. W przypadku dalszego wezwania strony powodowej do przedłożenia dokumentu na jaki się powołuje Spółka przedłoży kopię bądź odpis uprzednio udzielonego pełnomocnictwa procesowego ogólnego z dnia 18 października 2018r. – przy czym dokument ten nie będzie nowym stosunkiem pełnomocnictwa lecz kopią (odpisem) dokumentu wskazującego na stosowne umocowanie.
Na wypadek zobowiązania Wnioskodawcy przez organ egzekucyjny do przedłożenia dokumentu pełnomocnictwa z dnia 18 października 2018r. Prezes Zarządu bądź Prokurent złożą w formie pisemnej oświadczenie o treści: „oświadczam iż Spółka udzieliła radcy prawnemu pełnomocnictwa procesowego ogólnego do reprezentowania Spółki przed sądami powszechnymi i organami egzekucyjnymi. Oryginał tego pełnomocnictwa znajduje się w aktach sprawy prowadzonej przez Sąd Rejonowy Gdańsk – Północ w Gdańsku, I Wydział Cywilny pod sygn…”.W razie konieczności Wnioskodawca przedłoży organowi egzekucyjnemu kopię bądź odpis pełnomocnictwa procesowego ogólnego udzielonego dnia 18 października 2018r. – przy czym dokument nie będzie nowym pełnomocnictwem lecz kopią (odpisem ) uprzednio udzielonego.
Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego Spółka zadała organowi podatkowemu cztery pytania, z czego na trzy pierwsze pytania organ podatkowy ustosunkował się w odrębnym postępowaniu. W zakresie pytania oznaczonego jako czwarte o następującej treści:
,,4. Czy Spółka obowiązana będzie do uiszczenia opłaty skarbowej od każdego przedłożenia do akt postępowania egzekucyjnego kopii bądź odpisu pełnomocnictwa procesowego w sytuacji gdy postępowanie egzekucyjne będzie kontynuacją postępowania sądowego mającego na celu wyegzekwowanie roszczeń stwierdzonych prawomocnym tytułem wykonawczym”.
Wnioskodawca wyraził stanowisko, iż „ o ile postępowanie egzekucyjne, z wniosku pełnomocnika strony powodowej prowadzone jest na podstawie tytułu wykonawczego wydanego w sprawie, w której ten sam pełnomocnik reprezentował stronę o tyle ewentualne złożenie kopii, odpisu bądź wyciągu uprzednio udzielonego pełnomocnictwa procesowego ogólnego w celu jedynie poinformowania organu egzekucyjnego nie implikuje obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej ”, które organ uznał za prawidłowe w pełnym zakresie.
Zgodnie z art.14j ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r. poz. 800 ze zm.) stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta) starosta lub marszałek województwa.
Jednocześnie zgodnie z art. 14c ww. Ordynacji podatkowej można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Wobec uznania stanowiska podatnika za prawidłowe w pełnym zakresie tut. organ podatkowy odstąpił od uzasadnienia prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2018 r poz.1302 ze zm.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1044), zwanej dalej „u.o.s.”, opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. W art. 1 u.o.s. określono przedmiotowy zakres tej opłaty. Katalog zawarty w art. 1 ust. 1 u.o.s. ma charakter zamknięty, co oznacza, że tylko wyraźnie wymienione w tym przepisie dokumenty i czynności są obciążone opłata skarbową.
Warto podkreślić, iż u.o.s. nie wprowadza powszechnego, tj. dotyczącego wszelkich dokumentów udzielonych pełnomocnictw lub prokury, obciążenia opłatą skarbową.
W przytoczonym powyżej art. 1 ust. 1 pkt 2 u.o.s. wprowadzono istotne ograniczenie tego obowiązku, ponieważ spośród dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej objęto wyłącznie te, które składane są w sprawach z zakresu administracji publicznej i w postępowaniu sądowym. Tylko w tych bowiem przypadkach złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury związane jest z działaniem organu administracji publicznej, podmiotu innego niż organ administracji publicznej wykonującego zadania z zakresu administracji publicznej albo sądu, jak również istnieje praktyczna możliwość wyegzekwowania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej. Uzasadnia to jednocześnie określenie momentu powstania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej na chwilę złożenia tego dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie wykonującym zadania z zakresu administracji publicznej.
Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 u.o.s. w zakresie w jakim określa rodzaj czynności związanej z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej (złożenie dokumentu w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym) sformułowany jest w sposób jednoznaczny. Interpretując powyższy przepis łącznie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 4 u.o.s. (obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2) należy stwierdzić, iż opłacie skarbowej podlega złożenie określonym organom dokumentu pełnomocnictwa lub prokury, ich odpisów, wypisów czy kopii, wyłącznie w celu wykazania umocowania pełnomocnika czy prokurenta, którzy mają działać w danym postępowaniu przed tymi organami. Powyższe rozumienie przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 u.o.s. znajduje uzasadnienie również na gruncie wykładni systemowej i celowościowej. Przyjęcie odmiennego poglądu pozostawałoby w sprzeczności zarówno ze sformułowaniem ustawy, jak i z założeniem i celem ustawodawcy. Chodzi mianowicie o założenie, iż danina ma mieć charakter odpłatny, czyli stanowić formę ekwiwalentnego świadczenia za działania organów, którym złożono określony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury.
Spółka obowiązana będzie do uiszczenia opłaty skarbowej od każdego przedłożenia do akt sprawy postępowania egzekucyjnego kopii bądź odpisu pełnomocnictwa procesowego w sytuacji gdy postępowanie egzekucyjne będzie „kontynuacją” postępowania sądowego mającego na celu wyegzekwowanie roszczeń stwierdzonych prawomocnym tytułem wykonawczym.
Postępowanie egzekucyjne to zespół norm prawnych zaliczających się do postępowania cywilnego. Ma ono na celu przymusowe wprowadzenie w życie praw i obowiązków ze stosunków z zakresu cywilnego prawa materialnego. Dotyczy ono wykonywania orzeczeń i innych aktów wydanych w sprawach cywilnych, których tytułu egzekucyjne precyzowane są w przepisach kodeksu postępowania cywilnego. Postępowanie egzekucyjne w administracji jest uregulowane odrębnie. Jego przedmiotem jest wymuszanie przez organy administracyjne wykonania obowiązków o charakterze administracyjnym. Jednakże postępowanie egzekucyjne nie jest obligatoryjnym elementem postępowania sądowego, które kończy się wydanie orzeczenia mogącego stanowić tytuł wykonawczy, co nie pozwala uznać wbrew stanowisku wnioskodawcy, iż postępowanie egzekucyjne jest kontynuacją postępowania sądowego. Dopiero bowiem brak dobrowolnego wykonania orzeczenie Sądu może stanowić podstawę do zainicjowania przez wierzyciela (na wniosek) postępowania egzekucyjnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2017 r poz. 718) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.