BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

Gmina Miasta Gdańska Urząd Miejski w Gdańsku

Działania miasta Gdańska podczas pandemii Covid - 19

Większość wydarzeń kulturalnych, sportowych i społecznych odbywa się online. Również zdalnie uczą się dzieci i młodzież. Zawieszono sprzedaż biletów w pojazdach komunikacji miejskiej, zamknięto obiekty sportowe, a pływalnie dostępne są tylko w przypadku zajęć szkoleniowych. Gdańsk wdrożył różne działania ograniczające możliwość rozpowszechniania się koronawirusa.

- Sytuacja jest poważna, ale powinniśmy zachowywać zdrowy rozsądek – apeluje Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska. - W trosce o zdrowie nas wszystkich zdecydowałam o odwołaniu wszystkich wydarzeń, organizowanych przez miasto Gdańsk, ale również przez wszystkie instytucje zależne. Decyzja ta obowiązuje do odwołania. Dziękuję wszystkim organizatorom za dobrą współpracę w tym zakresie i apeluję o rozsądek i współodpowiedzialność za gdańszczanki i gdańszczan – poinformowała prezydent Dulkiewicz.

Nauka zdalna
Od jesieni poszczególne grupy uczniów przeszły na tryb nauczania zdalnego. Obecnie w naszym mieście zdalnie uczy się ponad 63,5 tys. dzieci i młodzieży. Do placówek uczęszczają dzieci w zerówkach, przedszkolach i żłobkach. Od czasu nastania pandemii uzupełniane były zasoby komputerowe placówek edukacyjnych. Do szkół ponadpodstawowych od wiosny trafiło już blisko 600 komputerów i laptopów. Dyrektorów placówek oświatowych obowiązują opublikowane na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej zalecenia dla szkół i placówek ze strefy czerwonej. Z sukcesem działa Gdańska Platforma Edukacyjna. Dostarczono dodatkowo ponad 700 tabletów. Dodatkowo każdy z dyrektorów może wypożyczyć sprzęt znajdujący się w placówce zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi.

Możesz pomóc uczniom
Gdańsk uruchomił akcję pomocową, która ma na celu przekazanie niepotrzebnego sprzętu komputerowego dzieciom, które takiego sprzętu nie posiadają. Jeśli ktoś posiada niepotrzebny, ale sprawny sprzęt komputerowy może przekazać go uczniom. Wszystkie osoby chcące włączyć się do akcji proszone są o kontakt z panią Agnieszką Kuźnik w Wydziale Rozwoju Społecznego tel. 58 323 68 39.
Trwa akcja #GdańskPomaga, która służy pomocą instytucjom i jednostkom, a także osobom prywatnym, którym stan epidemii utrudnia lub uniemożliwia funkcjonowanie. Szczegóły na stronie: www.gdanskpomaga.pl/

Sprawy urzędowe
Zachęcamy, aby osoby, które mają do załatwienia sprawy w Urzędzie Miejskim lub innych jednostkach miejskich korzystały z możliwości załatwienia spraw za pośrednictwem internetu. Przypominamy, żeby do urzędu udawać się tylko w sprawach koniecznych, a obsługa dostępna jest wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji wizyty. Możliwość rezerwacji wizyty na stronie internetowej Portalu Informacyjnego www.gdansk.pl  
Do dyspozycji mieszkańców w zakresie odpowiedzi na nurtujące pytania lub przyjmowanie zgłoszeń w trybie 24/7 dostępne jest Gdańskie Centrum Kontaktu, za pośrednictwem maila: kontakt@gdansk.gda.pl lub strony internetowej Gdańskiego Centrum Kontaktu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz profilu Gdańskiego Centrum Kontaktu na Facebooku.

Jak załatwić sprawę w Urzędzie Miejskim w Gdańsku w czasie epidemii?

Lista procedur Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Płatności online Urzędu Miejskiego w Gdańsku 

Zgłoś sprawę do Gdańskiego Centrum Kontaktu

 

Zadbajmy o osoby o mniejszej odporności i osoby starsze
Gdańskie seniorki i seniorów prosimy o rozwagę. W miarę możliwości prosimy o nieuczestniczenie w wydarzeniach, w których bierze udział więcej osób. Już od czasu żółtej strefy Domy Pomocy Społecznej, zgodnie z zaleceniami ministerialnymi i swoimi procedurami, nie wpuszczają na teren Domów osób z zewnątrz w tym rodzin, wolontariuszy czy księdza. Kontakt z rodzinami jest możliwy z udostępnionych komputerów i telefonów.
Pracownicy Gdańskiego Centrum Świadczeń oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie cały czas pracują na rzecz mieszkanek i mieszkańców Gdańska.
Cały czas funkcjonuje telefon interwencyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku: 500 218 337, pod którym udzielane jest wsparcie wszystkim tym, którzy go potrzebują. Możliwy jest również kontakt mailowy, pod adresem e-mail: wsparcie@mopr.gda.pl.

Domu bez przemocy
Obecny stan izolacji społecznej wyzwolił w ludziach heroiczne postawy, ale też pogłębił problemy, które dzieją się w zaciszu domów. Dlatego Gdańsk uruchomił całodobowy telefon alarmowo-informacyjny 797 909 112 oraz adres mailowy wsparcie@mopr.gda.pl. Kontaktując się z dyżurującym specjalistą osoba dzwoniąca, uzyska niezbędne wsparcie, ukierunkowane na zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim członkom rodziny. W sytuacjach tego wymagających zostanie wszczęta Procedura Niebieskiej Karty. Żadne zgłoszenie, nawet anonimowe nie pozostanie bez echa, bez odpowiedniej reakcji służb.

#Gdańsk pomaga
Miejska akcja pomocy osobom potrzebującym wsparcia w dobie pandemii ma swój sztab. W Cafe Oficyna przy ul. Chlebnickiej 24/25 jest miejsce, gdzie odbywa się obsługa wszystkich zgłoszeń pomocy dla seniorek i seniorów, ale również młodych, tych, którzy utracili pracę, migrantów i wszystkich, którzy potrzebują pomocy. Na co dzień pracują tam dwie osoby obsługujące infolinię i zgłoszenia, osoba koordynująca wolontariuszy oraz pracownik MOPR udzielający wsparcia w ramach gminnych programów. Osoby, które ze względu na pandemię nie mogą wychodzić z domu, potrzebują pomocy w zakupach, wyprowadzeniu zwierząt, mają problemy materialne, które dotknęły ich w wyniku pandemii, mogą się zgłosić na e-mail: centrum@gdanskpomaga.pl lub 500 218 337. Do punktu mogą się też zgłaszać osoby i instytucje, które chcą nieść pomoc potrzebującym.

Gdańsk pomaga

Zawieszona sprzedaż biletów komunikacji miejskiej w autobusach i tramwajach w Gdańsku
We wszystkich autobusach i tramwajach obowiązuje nowy limit dotyczący liczby przewożonych pasażerów. Maksymalna liczba pasażerów w pojeździe nie może przekroczyć 30% wszystkich miejsc siedzących i stojących łącznie. Tylko połowa miejsc siedzących może być zajęta.
Zawieszona sprzedaż karnetów na przejazdy autobusami i tramwajami w Gdańsku
Do odwołania nie zakupimy karnetów u kierujących pojazdami w gdańskiej komunikacji miejskiej.
Zachęcamy do kupowania biletów następującymi kanałami sprzedaży:
- przez dedykowane aplikacje mobilne, dostępne w smartfonach,
- w automatach biletowych,
- w Punktach Obsługi Klienta ZTM,
- w sieci placówek handlowych.

Baseny i obiekty sportowe
Zgodnie z zasadami obowiązującymi w strefie czerwonej wydarzenia sportowe muszą odbywać się bez udziału publiczności. Obiekty sportowe dla osób indywidualnych oraz place zabaw pozostają zamknięte. Ograniczona zostaje również działalność basenów dla klientów indywidualnych. W przypadku szkółek pływackich i zajęć szkoleniowych będą się one odbywały wg harmonogramu.

metryczka publikacji