Młodość bez procentów” jest miejska kampanią informacyjno – edukacyjną prowadzoną od 2002 r. przez GCPU we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Komendą Policji oraz Strażą Miejską pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska. Patronat medialny nad kampanią przyjęły Radio Gdańsk i Dziennik Bałtycki.
1.Cel kampanii:
- ograniczenie dostępności alkoholu dla osób nieletnich
- zwiększenie świadomości społecznej na temat istniejącego prawa zakazującego sprzedaży alkoholu nieletnim
2. Metody realizacji kampanii:
W ramach kampanii prowadzone są szkolenia:
- dla właścicieli i sprzedawców z placówek handlowych prowadzących sprzedaż alkoholu. W trakcie szkoleń uczestnicy zapoznawani są z przepisami ustawy
„O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”, przedstawiane są zasady przestrzegania przepisów ustawy oraz kontroli prowadzonych przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej i Policji . W czasie krótkich warsztatów psychologicznych będących częścią szkolenia uczestnicy zostają również wyposażeni w praktyczne umiejętności odmawiania sprzedaży alkoholu nieletnim i legitymowania klientów. W 2007 r. szkoleniami objęto głównie sklepy należące do największych sieci marketów działających na Terenia Gdańska oraz sklepy zlokalizowane na stacjach benzynowychOgółem do chwili obecnej przeszkolono ponad 1500 osób z ok. 1000 palcówek handlowych prowadzących sprzedaż alkoholu. - specjalne szkolenia w szkołach zawodowych w klasach o profilu handlowym złożone
z części poświęconej przepisom ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz warsztatów „Bądź odpowiedzialny” - 21 szkoleń, w których wzięło udział ponad 400 uczniów. - szkolenia w gdańskich dyskotekach, złożone z 3 części:
- prowadzonej przez funkcjonariusza policji a dotyczącej obowiązujących przepisów prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy o wychowaniu w trzeźwości
- warsztatów psychologicznych
- krótkiego kursu udzielania pierwszej pomocy osobie , która przedawkowała środki psychoaktywne, prowadzonego przez ratownika PCK
Szkolenia w dyskotekach prowadzone są od 2007 roku i wzięło w nich udział 10 klubów (52 osoby)
Materiały kampanijne były umieszczane w ramkach informacyjnych w wagonach SKM oraz pojazdach ZKM w Gdańsku
Został wyprodukowany spot telewizyjny kampanii „Młodość bez procentów”, który w 2007 roku był emitowany na antenach telewizji regionalnej w Gdańsku, Olsztynie i Szczecinie (220 emsji)
W ramach kampanii braliśmy również udział w akcji Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Warszawy „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony”.
W 2005 roku prowadzone były kontrole sklepów przez tzw. zespoły „Tajnego Klienta”, badające postawy sprzedawców podczas zakupu alkoholu przez młodych ludzi nie posiadających dowodu tożsamości. (155 sklepów)
Co dwa lata dokonywane jest podsumowanie działań kampanijnych, połączone
z wyróżnieniem właścicieli placówek handlowych biorących udział w kampanii
i nominowanych do Grona Nieobojętnych Sprzedawców.
W III edycji za lata 2006-2007 do Ligi Nieobojętnych Sprzedawców spośród 144 placówek handlowych nominowano:
Olena Janowska | Sklep „Zagłoba” | Nałkowskiej 6 |
Artur Zieliński | Sklep „Biedronka” | Chałubińskiego 27 |
Grzegorz Mika | Sklep „Biedronka” | Obrońców Wybrzeża 27 |
Iwona Krupa | Cukiernia „Mini” | Dworska 1 |
Sławomir Kisiel | Sklep „Handel Arti 34” | Macierzy Szkolnej 2 |
Artur Rzeppa | Sklep „Handel Arti 34” | Macierzy Szkolnej 2 |
Joanna Kaszubowska | Bar sezonowy | Miła 16 |
Artur Kreft | Sklep „Olo” | Kruczkowskiego 27 |
Maria Kursa | Sklep „Zatoka” nr 28 | Kolonia Zręby 14 |
Krzysztof Ojdowski | Sklep „Koydo” | Siennicka 26 |
Danuta i Leszek Mazur | Sklep „Ola” S.C. | Powstańców Warszawskich 15 |